søndag 21. juni 2009

En sokk

Sokker er noe av det mest kjedelige jeg strikker. Men så er jo sokker kjekke å ha da, ingen tvil om det. Etter tips på Hobbyboden om at Regia var et slitesterkt sokkegarn, plukket jeg fram posen med diverse sokkegarnrester, supplerte med Regia og satte igang. Fordi jeg var usikker på hvor langt jeg ville komme med restegarnet, tenkte jeg at jeg skulle begynne med tåa, da kunne jeg strikke skaftet (heter det det?) så langt garnet rakk.

Lettere sagt enn gjort. Jeg er jo ikke så glad i mønster og satte bare igang, jeg har jo strikket sokker før... Første forsøk fikk altfor spiss tå. Forsøk nummer to fikk altfor rund tå. Bare se her:

Tå-opp er ikke lett

Da kom jeg endelig på å finne en sokk å telle etter! Det var lurt. Her er tredje forsøket:

Denne begynner å ligne noe

Men så var det hælen da, det var ikke helt enkelt det heller. Måtte rekke den opp to ganger (godt det ikke var en diger herresokk), fikk ikke til fine fellinger av masker, det ble hullete overganger. Men til slutt endte jeg opp med denne sokken:

Stripesokk

Den ble bra til slutt. Men sokk nummer to strikker jeg ovenfra og ned. Og neste gang jeg prøver å strikke sokker nedenfra og opp, skal jeg kikke på et mønster først. Man lærer jo...

7 kommentarer:

  1. Så flink du er som klarte å finne ut av det helt selv! Jeg har bestemt meg for at jeg ikke liker tå-opp sokker, selv med oppskrift.. Hjertelig hilsen Hanne.

    SvarSlett
  2. De ble jo fine de da! Har også lyst til å pröve meg på dette. Ha en fin uke, med hilsen fra asterix.

    SvarSlett
  3. Det er alltid kjekt med ullsokker, får aldri nok av dem. Jeg tror jeg må lære meg å strikke sokken fra tåen opp jeg også. Likte at du hadde rund tå, det synes jeg også er finest. Jeg får prøve å oppspore en fin sokke oppskrift med fra tåen og opp. Ønsker deg en fin uke :)

    SvarSlett
  4. Utrolig mye stilig her inne :)
    Tå-opp-sokk ja.. det har jeg lyst til å lære meg også :)

    SvarSlett
  5. Hittil har jeg "unngått" å strikke sokker..hverken den ene eller den andre veien...
    men jeg ser at jeg må kanskje revurdere og strikke noen...for de vi har begynner å bli tynnslitte og for små...

    Syns du har vært flink jeg :)

    Go mandag !

    SvarSlett
  6. Tusen takk for gode tips vedr. lenker. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor jeg ikke hadde sett hvordan jeg skulle gjøre det. Jeg kommer igjen for å studere alt du har produsert. Takk igjen og ha en fin dag.

    SvarSlett
  7. De ble da fine! Sikkert smart å se på en oppskrift først, ja. Etter hvert kan du jo ta det uten oppskrift.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin