fredag 24. juli 2009

Men at det er en nyttig ting...

Feriestrikking

Ferie og bilkjøring hører sammen for vår del, og til blant annet ferjekøer passer det bra å strikke på enkle kluter. Jeg har en restepose med tynt bomullsgarn som aldri blir tom, uansett hvor mye jeg stikker av den, det lyder vel kjent. Jeg plukket med de mest spreke fargene, rester fra diverse barneplagg.

Klutene er strikket i Mandarin Petit, Panduro og Bambino bomull. Jeg har brukt pinner nummer 3,5. Til den røde kluten la jeg opp 80 m. Jeg strikket en pinne rett og neste pinne ribbesstrikket med en rett en vrang. Enkelt mønster, men det ble litt kjedelig å strikke ensfarget. De to neste klutene strikket jeg i striper og ribbestrikken med to rette og to vrange, tror det gir en grovere klut, og det var litt morsommere å strikke. Det føles fortere å strikke striper, men det blir flere småvriene bomullstrådender å feste.

Kluter

Jeg har aldri strikket kjøkkenkluter før, så dette var en test. Neste gang legger jeg opp 60 masker, tror det blir stort nok.

Det ble noen grytekluter i spreke farger også. De er heklet etter samme metode som retrogryteklutene. Jeg hekler i bakre maskeledd og øker ved å hekle tre masker i hver midtmaske. Den oransje er heklet i fastmasker, den stripete i halvstaver. Bildet viser forskjellen i størrelsen, halvstaver gir en mer klokkeformet gryteklut, mens fastmasker gir en jevnere økning.

Grytekluter

7 kommentarer:

  1. Å strikke/hekle når man er copilot er en god ting. Da er ikke reisen så "bortkastet":)Jeg må ha arbeid om jeg ikke må se ned på - ellers blir jeg bilsyk. Kjører du selv så er jo det en velsignelse å ha noe å gripe til når det blir en del ventetid. Og at grytekluter og kjøkkenkluter er en fin ting å ha - det vet vi jo alle:)

    SvarSlett
  2. Knall tøffe friske farger du har på klutene dine. Kjekt me hjemme strikka kluter.
    Tusen takk for opplysningen om boka. Teknologisk forlags Håndabeidsbok fra 1981...
    Jøss... Den boken kjøpte jo eg for litt over et år siden på antikvariat. Eg har lånt den bort til en venninde.Masse forskjelligt kjekt i den,men eg har faktisk glemt ut heile boka mi. Nå får eg etterlyse boka sånn at eg kan få kikke litt i den igjen. : ))) Har fått heilt dilla på hekle lapper.

    SvarSlett
  3. Så gøy at du får gjort noe når du sitter i bilen. Har så vidt prøvd jeg også,men da må jeg kunne la vær å se på strikketøyet for å ikke bli bilsyk. Riktig flotte ting du har fått til da, og hjemmelagede kopptuer er jo det koseligste som er! Flotte, friske farger!=D

    SvarSlett
  4. Det er så kjekt med hjemmestrikkede kluter. Skulle bare ønske jeg tok meg tid til å strikke noen til meg selv.

    SvarSlett
  5. Har også med meg håndarbeide på reiser. Dødtiden må brukes,den også. :)

    Har forresten en blogcandy i bloggen min,om du er interessert.:)

    SvarSlett
  6. De gryteklutene likte jeg...Nok en ting på "vil-prøve"- lista mi :-)

    SvarSlett
  7. Kjempefine klutar