torsdag 12. november 2009

Raglan fra toppen er lurt av flere grunner...

Dette strikker jeg nå

Disse strikker jeg på nå, en rød raglangenser fra toppen og ned. Jeg har tatt mål av med selv, strikket prøvelapp og regnet ut masketall. Jeg strikker ovenfra og ned fordi jeg ikke vet hvor langt garnet vil rekke. Planen er å strikke så langt jeg kommer med de nøstene jeg har, og å strikker korte eller lange vrangborder (alt ettersom) i Lett Lopi.

En fordel til med å strikke raglan ovenfra og ned har jeg også funnet: jeg som alltid er så nøye med prøvelapper, slurvet skikkelig denne gangen, regnet helt feil og la opp til altfor få masker. Løsningen ble å regne ei gang til og å strikke noen runder ekstra med raglanøkninger, slik at det ble nok masker.

Garnet er forresten årgangsgarn: Gjestal Økologisk Naturgarn, det har jeg hatt liggenede nederst i ei garnkiste så lenge jeg kan huske. Rødt er ikke min farge, men inspirert av Sara Lund sin røde genser i Forbrytelsen 2, fikk jeg et påskudd til å bruke det.

Det brune strikketøyet ligger litt på vent akkurat nå. Det er også årgangsgarn, det var en halvferdig bol jeg overtok etter søstra mi. Nå har jeg lagt opp til en lang varm vest. Dette garnet er også fra Gjestal, det heter Nordic naturgarn. Jeg tror begge typene er utgått.

Til slutt noen ferdige produkter, tre alpeluer til. Den hvite var en gave til Monica som vant den i blogglotteriet mitt.

Alpeluer 2

4 kommentarer:

  1. Så flink du er! Spennende å følge med på dine prosjekter framover :)
    Stikk gjerne innom meg også. Je er ganske ny m Blogger,så je blir glad for kommentarer eller om du vil "følge" meg :)

    SvarSlett
  2. Slike poser med årgangsgarn er ikke så uvanlig hos oss garnelskere, tror jeg. Men det er deilig å få brukt litt av dem. Gleder meg til å se det ferdige resultatet.

    SvarSlett
  3. Bra å få brukt litt årgansgarn, ganske spenstig rødfarge! Bir spennende å se hvordan den blir. Raglan ovenfra og ned må jeg lære meg, det virker så praktisk! Bør vel finne en oppskrift første gang antagelig. Ha en fin fredagskveld! :)

    SvarSlett
  4. Spennende måte og strikke en genser på, slik har jeg aldri prøvd. Alpeluene dine er så fine. Ønsker deg ei fin helg :)