mandag 9. februar 2009

Bestemorruter


















Har eksperimentert litt med bestemorruter, en morsom måte å bruke av garnlageret sitt på innbiller jeg meg. Har laget prøvelapper i både 2-, 3-, 4, og 5-trådsgarn, men har ikke bestemt meg for farger eller garntype ennå.

Den store prøven er heklet av trikotrester på heklenål nummer 8. Jeg anbefaler ikke dette materialet, det ble altfor tungt og hardt å hekle med, måtte ha noen pauser underveis. Det passer nok bedre til å veve filleryer med. Men jeg heklet noen runder til, så nå er garnet brukt opp og blitt til et lite teppe foran ovnen.

Bestemorteppet er heklet akkurat på samme måten som de små prøvelappene. Jeg begynte med fire luftmasker festet i en ring med ei kjedemaske.
1. omgang: Tre staver (dvs. ei stavgruppe) og to luftmasker fire ganger om luftmaskeringen. Den første staven på omgangen erstattes alltid av to luftmasker.
2. omgang: Tre staver, to luftmasker og tre staver i de to første luftmaskene (dette danner et hjørne) ei luftmaske deretter tre hjørner til.
2. omgang: Tre staver i den ene luftmasken, ei luftmaske, tre staver, to luftmasker og tre staver i hjørnet. Det blir altså to luftmasker mellom de tre stavene i hjørnene og ei luftmaske på sidene. (En bedre beskrivelse finnes sikkert i enhver heklebok).

Bestemorruter og snøklokker

Bestemorruter og snøklokker i hagen 8. februar!

Et hekleboktips til slutt: Vibeke Lind: Moderne hekling fra 1976 (Dansk utgave 1973). Fant mitt eksemplar i hylla til min mor, men den er sikkert å oppdrive på antikvariater også.

1 kommentar:

  1. Teppet var en artig variant av bestemorrute-motivet!
    Likte også godt bildet fra hagen...;-) Veldig godt å vite at vårtegnene er i rute!:-D

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin