lørdag 11. september 2010

Å strikke to sokker samtidig

Legge opp til sokker på en rundpinne

Det er ikke vanskelig å strikke to sokker samtidig, men det krever en god rundpinne, og at man er litt konsentrert de første omgangene, deretter går det av seg selv. Sokkene jeg legger opp til her har 52 masker.

Du trenger: En lang rundpinne 80 cm. Det er viktig at selve pinnene er rette, det må ikke være knekk på dem. Og to garnnøster.

Slik gjør du:
Legg opp 26 masker på pinnen. Skyv maskene bakover på pinnen og lag en krøll på vaieren. Legg opp 26 masker til. Dette bli sokk nummer en.

Legg opp 26 masker på pinnen med garnnøste nummer to. Skyv maskene bakover på pinnen sammen med de siste 26 maskene på sokk nummer en. Lag en ny krøll på vaieren. Legg opp 26 masker til. Du har nå to sokker på pinnen, se bildet over.

Sokker på rundpinne

De første omgangene gjelder det å konsentrere seg litt. Du strikker den ene sokken med den ene tråden, den andre med den andre tråden. Trådskiftet er på midten av arbeidet, husk å skifte tråd. Husk også å stramme litt i sidene, slik at maskene ikke blir veldig løse der.

I starten er det uvant å måtte dra i vaieren for å få strikkepinnen på riktig sted hele tida, men det blir fort en vane og øvelse gjør mester.

Sokker på rundpinne

Det blir lettere å se hvordan det barker i vei når man har strikket noen omganger. Jeg tviler på at jeg går tilbake til å bruke strømpepinner igjen, for rundpinnen har så mange fordeler: Strikketøy på rundpinne er mye lettere å ha med seg i veska og sokkene blir ferdig samtidig, genialt! Prøv selv, lykke til!

Jeg håper forklaringen min var forståelig? Jeg skal forsøke å oppklare eventuelle uklarheter, så skriv gjerne en kommentar om det er noe jeg bør utdype.

24 kommentarer:

  1. Kjempesmart, jeg var lykkelig da jeg oppdaget metoden for et par år siden, for jeg hadde lett for å ikke bli ferdig med sokk/vott nummer to. Men ved mønsterstrikk kan det bli litt mange nøster å holde styr på, så ofte er jeg tilbake på fem pinner. Men fint å kunne variere - og særlig det med at det er lett å ta med (eller hvis du skal strikke på kurs el.l - pinlig med strømpepinner som faller i gulvet ...)

    SvarSlett
  2. Dette ser ikke enkelt ut, men det virker smart :-) Må nok testes ut en gang tenker jeg.

    SvarSlett
  3. Smart måte som må prøvast ein gong :)

    SvarSlett
  4. Artig!
    Det må prøves, det er sikkert! Takk for oppskrifta, så detaljert!

    SvarSlett
  5. Takk for god forklaring, har gått og tenkt lenge på å forsøke dette her... Lang rundpinne skaffet jeg meg for leeenge siden... Tror jeg skal la meg inspirere av innlegget ditt og "kaste meg ut i det". :-)
    Fortsatt god lørdag!

    SvarSlett
  6. tja dette så utfordrende ut,, men kanskje lettere når jeg prøver selv.. ..........

    god lørdag til deg

    SvarSlett
  7. Oj, dette så vanskelig ut. Men kanskje en ide for meg å prøve. Er nemlig ikke så glad i å strikke sokker på strømpepinner, og unngår ofte å strikke sokker.

    SvarSlett
  8. Tusen takk for et kjempebra tips!! Dette skal jeg jammen prøve meg på.

    Ønsker deg ei fin uke.

    SvarSlett
  9. Oi, det har jeg ikke hørt om før. Da må de vel sys sammen til slutt? Spennende å følge med på hvordan de blir. Kanskje jeg prøver meg selv en gang også.

    SvarSlett
  10. Har prøvd meg nok en gang, men jeg synes det er mye enklere med fem pinner. Men det var en flott forklaring du hadde.

    SvarSlett
  11. Ah, tusen takk for god forklaring! Dette må prøves!

    SvarSlett
  12. Såå glad jeg ble nå! En god forklaring på hvordan jeg kan være dobbelt så effektiv under sokkestrikking. Etter første sokk er jeg alltid like irritert over at vi må ha to føtter:) Sokk nr to er så kjedelig å strikke:) Dette skal jeg virkelig prøve meg på! En veldig fin blogg du har! Her må jeg følge med videre:)

    SvarSlett
  13. Med den här fantastiskt bra beskrivningen kanske jag kan våga försöka mig på det där!

    SvarSlett
  14. Åi, fikk lyst til å prøve dette:) Sparer det mye tid synes du?

    SvarSlett
  15. Hjertelig takk for gode sokkestrikketips. Har aldri prøvd å strikke sokker på denne måten fordi det liksom har sett så komplisert ut. Nå forstår jeg at det egentlig er mye lettere å strikke to sokker på en gang enn å fikle med strømpepinner på den klassiske måten =)

    Skal prøves =)

    SvarSlett
  16. Dette så jo veldig lurt ut da! Men hvordan gjør du det når du kommer til hælen?

    Klem fra frøken M

    SvarSlett
  17. snedig !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvarSlett
  18. Takk for tskjei-forklaring :)
    Eg har aldri strikka sokkar på denne måten, men har heller aldri syns at strømepinnar har vore noko problem. Alikevel trur eg at dette må testast, "alle" syns jo det er så genialt, og då må det jo vere eit eller anna med det.

    God helg!

    SvarSlett
  19. Jeg har mer enn en sokk uten partner, så dette er var jo en flott løsning!!! Men, hvordan feller du hæl? Og tå? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker bare mammas helt vanlige sokkeoppskrift, som aldri er skrevet ned, men jeg har den i fingrene. Den har "vanlig" hæl og rund tå. Erstatt fire pinner med en lang rundpinne, og strikk hæl og tå som du pleier, det er ikke så veldig annerledes.

      Slett
  20. Nei, så genialt. Dette skal jeg prøve :) er jo så kjedelig å strikke sokk nr 2. Fin blogg du har også :)

    SvarSlett
  21. Hei. synes ideen din var så god at jeg linket til den på bloggen min. Håper det var greit. (www.enkleting.blogspot.no)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin