onsdag 30. september 2009

Gjestetøfler

Gjestetøfler

Det er deilig med høstferie og strikketid. Lista over strikkemål begynner å skrumpe inn. Jeg har gått gjennom prosjektene mine og fortsatt på noen av dem, i en pose fant jeg jeg to påbegynte gjestetøfler.

Jeg er veldig glad i strikkebøkene til Annemor Sundbø og bruker dem mye når jeg leter etter spesielle mønster. Mønsteret til gjestetøflene er fra Usynlege trådar i strikkekunsten. Mine to påbegynte gjestetøfler er eldre enn boka fordi jeg var så heldig å få tak i mønsteret, og mønsteret måtte jeg bare prøve - i forskjellige garntyper til og med! Kunne jeg ikke fullført to like med det samme?

Typisk når jeg plukker fram påbegynte prosjekter, er at strikkepinnen er borte og jeg må gjette meg fram til pinnetykkelsen. Et annet problem er at garnet er brukt til noe annet, sånn at jeg må kjøpe mer garn.

Gjestetøfler

Men gjestetøflene er nå fullført: Par nummer en er i 3-tråds Sjølingstadgarn. Par nummer to er er i et to-tråds sokkegarn som jeg ikke vet om er forsterket med polyester eller polyamid (nylon). Slitajsen på tøflene vil vise det etterhvert. Jeg har brukt pinner nummer 2,5.

Tøflene er fine og de er veldig enkle å strikke, så det kan fort bli flere av disse. Tøflene er strikket i ei lang remse og sydd sammen bak og under foten. Tips: ikke strikk dem for lange, rillestrikken strekker seg veldig på foten.

13 kommentarer:

  1. Så flotte gjestetøfler! :)

    SvarSlett
  2. Nydelige og veldig morsomme gjestetøfler :)

    SvarSlett
  3. Kjempeflotte tøfler i flotte fargar!

    SvarSlett
  4. Veldig fine tøfler du har strikket. Og for et nydelig sett i oransje du har laget, skikkelig høstfarge

    SvarSlett
  5. kjempetøffe tøffler! Skikkelig fint mønster på de :)

    SvarSlett
  6. Friske og fargerike tøfler. Den oppskriften har jeg også liggende, men har ikke kommet så langt som til å prøve den ennå. Ønsker deg og dine en fortsatt god høstferie. Deilig å kunne kose seg med garn mellom hendene.

    SvarSlett
  7. kjempe fine tøfler strikket du :-)
    ellers din bloggen er fin, som jeg måtte bare følge med den
    hilsen fra Aleksandra

    SvarSlett
  8. flotte gjestetøfler, det er noe å by gjester med kalde føtter;))

    SvarSlett
  9. De var lekre!! En kan ikke unngå å føle seg velkommen om en blir tildelt et sånt par når man kommer inn i huset!

    SvarSlett
  10. Det mønsteret er veldig pent. Har strikket noen slike jeg også, tror kanskje jeg må lage noen til. Fine farger på dine.

    Har du sett at noen har strikket dem veldig store og tovet dem? Det ble veldig bra det også, tykke og varme.

    SvarSlett
  11. Å så nydelige tøfler! Mønsteret gjorde at de steg flere hakk i min må-gjøre-liste.

    SvarSlett
  12. Nydelige tøfler!

    Jeg har visst aldri vært hos deg før, men her må jeg tilbake. Flott blogg du har!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin