søndag 25. oktober 2009

Møtestrikking og maskesting

Fiskelue

Jeg har som regel et enkelt strikketøy i sekken som egner seg for strikking på møter. Møtestrikketøy må ikke være for kompliserte. Denne lua skulle egentlig vært ribbestrikket, jeg syns ribbestrikkede luer sitter godt på barnehoder. Men så satt jeg altså på et møte og fulgte med, og da gikk jeg over til glattstrikking, resultatet ble ei litt kjedelig lue.

For å gjøre lua litt mer spennende sydde jeg på et motiv i maskesting. 5-åringen valgte et fiskeskjelett hentet fra Kari Haugens Barnegenser i kattemotiv fra boka Norsk Strikkedesign.
(Skroll nedover på lenken, så ser du genseren).

Maskesting

Maskesting er ikke vanskelig. Bruk ei butt nål og gjerne et garn som er ørlite tykkere enn plagget er strikket i, slik at det dekker maskene (det gjorde ikke jeg her). Følg maskene i plagget, og sy over maske for maske. Øvelse gjør mester!

Teknikken kan også brukes hvis man har strikket feil i et mønsterdiagram, (man syr over maskene som er blitt i feil farge, med riktig farge). Jeg bruker også maskesting over skuldrene når jeg monterer gensere.

Lua er strikket i Schachenmayr Mohairgarn på pinne nummer 3,5. Flott fargespill i garnet og godt å strikke med. Eneste minuset er at 5-åringen mener det klør litt.

5 kommentarer:

  1. Syntes lua ble kul med fiskeskjelettet!

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Maskesting er så kjekt. Fiskeskjelettet gjorde seg virkelig på lua :) Kul ble den :)

    SvarSlett
  3. Så morsomt med fiskeskjelett på lua! :)

    SvarSlett
  4. Så stilig lue ble med maskesting. Kjekt å ha noen triks på lur når det ikke går helt som planlagt ;-)

    SvarSlett
  5. Ikke akkurat maskesting jeg lurte på, men... Jeg har strikket en Farmengenser til et barnebarn, som ble veldig godt mottatt. Problemet er at jeg strikket den mens jeg var i Hellas, med det resultat at ermene ble litt for korte. Kunne også vært litt lengre på bolen. Men det blir vel ikke så pent hvis jeg plukker opp masker og strikker "nedover"? Har du noe forslag?
    Hilsen Kari Gro

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin