mandag 28. desember 2009

Fanatrøyer

Fanatrøyer

I dag vil jeg anbefale ei bok igjen, nemlig boka Fanatrøyer. Jeg liker tradisjonsmønster, og Fanatrøyer er jo fantastisk fine. Boka viser hvor stor variasjon det har vært på mønstrene, den fins også ensfarget.

I strikkekurva nå ligger det Fanatrøye, eller Fanakofte om man vil. Den er til husets 12-åring, og hun har selv bestilt den og valgt farge. Garnet måtte ikke klø, så jeg strikker i Daletta, et garn jeg har snakket varmt om mange ganger før.

Jeg fullførte de fleste nyttårsforsettene mine dette året, epletreet er omtrent tomt! Men Fanatrøya ble ikke fullført, den ligger på 12 året nå. Den ligger an til å bli 120 cm vid, derfor er den blitt liggende, og jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal rekke den opp, eller om jeg skal fullføre den og heller klippe den opp foran og å klippe av 20 cm. slik at den vil passe bedre.

Fanatrøyer

Akkurat nå ligger det an til at jeg fullfører den etter at 12-åringens jakke er ferdig. Det er et greit mønster å strikke, så jakka får kanskje bli et nyttårsforsett dette året også.

8 kommentarer:

  1. Du er jo NØDT til å lage ferdig den fine jakka. Men skjønner det ikke er så motiverende når den er alt for stor.

    SvarSlett
  2. Hvis du rekker opp, kan du strikke den passe stor, og du vil kanskje få garn til overs til lue og votter? Trasig å strikke noe som skal klippes bort og kastes...
    Rart med de arbeidene man har påbegynt, men lagt bort fodi noe ikke ble helt perfekt.

    SvarSlett
  3. Vakkert og tidløst mønster. Fikk også lyst til å strikke meg ei slik jakke.

    SvarSlett
  4. Fana er bare helt fantastisk fin. Jeg har en på pinnene til dattera mi, men jeg mista litt gnisten. Må se om ikke jeg får gravet den frem igjen, mangler bare ermene:) Gleder meg til å se din ferdig:)

    SvarSlett
  5. Fanamønsteret er bare så fint, har siklet på en i rød og hvit til meg selv. Vi får se hva 2010 bringer ;)

    SvarSlett
  6. Sier men enig med Stubbetufsa. Det er nokså mange masker og mye garn på de 20 cm som må klippes bort. Og stripene med lus er jo kjappe og enkle å strikke på nytt.

    Boken om Fanatrøyen er jeg også veldig glad i.

    SvarSlett
  7. Det er en kjempeflott bok! Jeg har den jeg også (på lån fra mamma, dog), og har strikket en søndagstrøye fra den. Til en ettåring.. Jeg skal strikke jakke til datteren min, men ikke før hun er noenlunde utvokst.

    Jeg tror jeg hadde fått noen til å rekke opp for meg (det er mer skånsomt enn å gjøre det selv..), og strikke den ferdig etter hvert.

    Ha et godt nytt år, Judith!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin