Med
penn og papir skrev jeg mange stiler i min tid på
ungdomsskolen. Derfor ble jeg rent nostalgisk da jeg fant min egen
tiendeklassing sittende med lekselesning og nettopp; penn og papir.
De
to første årene på ungdomsskolen hadde hun og hennes medelever “sin
egen” pc som hjelpemiddel både hjemme og på skolen. Ordførerens Kvalitetsmelding for skole og barnehage 2012 viser at elevenes digitale kompetanse har økt de årene kommunen har hatt denne pc-ordningen.
Men
pc-en måtte elevene levere tilbake før ferien, og godt ute i skoleåret
er de helt uten pc i skolearbeidet. Skolen har altså gått fra 100 %
pc-tetthet til 0. Derfor gjør elevene lekser med penn og papir, og kan
ikke lenger spørre en venn om hjelp med leksene gjennom chatten på
Facebook. Er elevene heldige, kan de etter høstferien få mulighet til å
låne en pc i enkelte skolefag, men med seg hjem får de den ikke.
Som
pedagog lurer jeg på de pedagogiske begrunnelsene for å frata elevene
et pedagogisk hjelpemiddel det siste avgjørende året i grunnskolen? Kan
hende rådmannen er nostalgisk som jeg, eller mener den digitale
utviklingen har gått for langt og må bremses?
På
gårsdagens foreldremøte for 10. klasse nevnte ikke rektor pc-ordningen
med et ord, jeg mistenker derfor at rådmannen ikke har noen pedagogiske
begrunnelser, men at elevene er brukt i et politisk spill.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)