lørdag 9. august 2014

Nesten en liten garnsafari

På Telespinn

Vi kjørte 320 mil med bil i sommer, det er et lite stykke. Målet var vakre Jøa - Olav Duuns rike. På veien dit dumpet vi over både et og to hespler med garn. Telespinn lå beleilig på veien. På Telespinn spinner de fargerikt og glansfullt mohairgarn. Se de fargene! Har du muligheten, må du ta turen dit. Bak glassdørene ligger spinneriet, der de farger, karder og spinner ulla til garn.

På Telespinn

Jeg har strikket i Symre før, og liker garnet godt, men Fivel (det gule) har jeg ikke prøvd, så det må testes. Plukket med litt av hvert annet også, både en- og totråds.

#Telespinn #Norgesferie #visittelemark

I Trondheim markerte de Olavsdagene, og i tillegg til underholdning var det historisk marked, med blant annet salgsbod med garn! Jeg måtte ha med et hesple med grå trøndersau. Garnet kjennes overraskende mykt ut. Det er spunnet på Selbu spinneri som et ganske nyetablert mini-spinneri. Neste gang vi skal nordover, skal vi innom dit! Kirka i bakgrunnen er det vel unødvendig å presentere?

Trøndersk gråsau

Av og til har man flaks, vi skulle ha en ørliten pause i Steinkjer og stoppet tilfeldigvis rett utenfor Husfliden, der hadde de mye garn! Nede i kjelleren fant jeg Røros Lamullgarn, det får jeg ikke tak i hjemme. Garnet er tynnere enn Finull og passer til lette plagg, dette må kanskje bli jakka Loppa som  Pinneguri har laget?

Røros lamullgarn

Med på turen var selvsagt strikketøyet. Jeg prøvestrikker Geitejakka til Torirot i Symregarn. Det passet bra å prøve passformen med lyden av bjelleklang i bakgrunnen.

Singe linge lang...

8 kommentarer:

  1. Wow, det må jo være 'yarnhaven'! Flott jakke igjen, så heldig du er som teststrikker! Happy Knitting!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Telespinn er nesten garnhimmelen:-)

      Slett
  2. For en herlig ferie du har vært på! Og for noen stopp dere har tatt! :)
    Jeg tror lammeulla blir nydelig til Loppa, gleder meg til å se :)

    Håper du har en koselig kveld :)

    SvarSlett
  3. Så mye herlig ferie ull :-)

    SvarSlett
  4. Garnsafari må være den ultimate ferielykken! Flott fangst, og jakken ser ut til å bli kjempefin.

    SvarSlett
  5. Så mye fint garn du har fått med deg hjem fra ferie. Røros lammeull har jeg ikke hørt om, men det fristet. Jeg liker det tynne ullgarnet, både til å strikke med og å ha på seg..Mon tro det kan kjøpes på nett?

    SvarSlett
  6. Spennende - garnsafari høres ut som en fint sommerprosjekt. Så mye fint garn - du må ha hatt en flott ferie som dumpet innom så mange flotte butikker.

    SvarSlett
  7. Så mye vakkert garn. Det blågrå i det øverste bildet hadde en helt spesiell glans. Kos deg med det.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin