tirsdag 20. januar 2009

Alpakka er tingen

My creation
1. Blåstripete hekleskjerf, 2. Sjelevarmer i alpakka, 3. Rosa skjerf og lue, 4. Knuppelue i alpakka

En liten hyllest til alpakkagarn som er så godt å strikke med og som varmer så bra på hodet og rundt halsen. Det svarte settet var en venninnegave, strikket i Faerytale, har begynt på en lilla hals til meg selv også. Ideen til halsen/sjelevarmeren var en hals vi fant i en rådyr dansk butikk. Jeg strikket en prøvelapp der jeg målte strikkefastheten, og la opp 160 masker på pinne nr. 5. Strikket noen omganger rillestrikk nederst og tok inn masker underveis. Vrangborden øverst er strikket åpen og kan lukkes med knapper. Enkel å strikke, men den lå leeenge i kurva med monteringsarbeider. Løkker til knappehull var vrient.

Det rosa skjerfet er heklet i Drops Alpakka, heklenål nr. 4 og grupperte staver. Det blå skjerfet er heklet i diverse garnrester i alpakka og mohair med heklnål nr. 5 og doble staver. Enkelt og greit, liker jo å bruke restegarn.

Utgangspunket for dette innlegget var prøven på bildemosaikk. Følg denne lenken så finner du fort ut hvordan. Morsomt.

1 kommentar:

  1. Venninna kan bekrefte at alpakka er tingen: Fikk lue og hals ("sjelevarmer" kaller Judith det) i gave i desember like før jeg dro til Los Angeles, California. "Særlig at jeg får bruk for det," tenkte jeg i mitt stille sinn. Og sant nok, sola varmer godt her de fleste dagene, men et par dager har det likevel vært kald vind og DA har jeg tatt fram alpakka-halsen. Lett, lett og myk og lun. Og stilig... Ingen andre har maken her, iallfall.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin