torsdag 8. januar 2009

Luer i silke og alpakka

Denne lua har jeg strikket noen stykker av. Den er veldig grei å strikke, og ungene liker den. Lua her er strikket i Silke og alpakkagarn fra Garnstudio, men jeg har også strikket en i håndfarget garn fra Sjølingstad som ble litt fastere i formen. Jeg strikket først ei lue etter denne oppskriften fra Garnstudio. Den lua likte jeg godt, og laget min egen variant.

Her er en slags oppskrift: Legg opp 88 m. på pinne nr 3,5. Strikk vrangbord etter ønske. Bytt til pinne nr 4,5 og legg ut til 108 m. Strikk 6 rette og 6 vrange m. 6 omganger. Lag første flette på de rette maskene slik: ta tre masker løs av og over på en hjelpepinne som holdes inni lua. Strikk de tre neste maskene og deretter maskene på hjelpepinnen. Nå har de tre maskene byttet plass og det vil dannes ei flette. Fortsett ut omgangen med fletter. Strikk de vrange maskene vrangt hele tiden.
Strikk fletter hver 8. omgang. Strikk til lua måler 20 cm. før felling (eller fem fletter).

Fell slik: 1. felling: På den siste omgangen før den sjette fletta strikkes de to første og de to siste vrange maskene vrangt sammen.
2. felling: Sett fire masker på hjelpepinnen, strikk de to neste maskene på fletten, strikk tre masker sammen fra hjelpepinnen deretter den siste maska i fletta. Strikk ei omgang.
3. felling: Strikk to og to vrange masker vrang sammen omgangen ut. Strikk ei omgang.
4. felling: Strikk to og to rette masker rett samme omgangen ut.
5. felling: Strikk to og to masker sammen og dra tråden gjennom maskene.

Gi meg gjerne tilbakemelding på om oppskriften er forståelig. Den er nok ikke for nybegynnere, men jeg håper den er forståelig for de som har strikket litt før.

Fletteluer i silke og alpakka Lilla sjal og lue

Her er noen luer til. Sjalet er rettstrikket i Tiur fra Dalegarn. Garnet blir dessverre ikke produsert lenger, men jeg har kjøpt opp et lite lager. Det er utrolig varmt og behagelig.

4 kommentarer:

  1. Tusen takk for oppskriften, denne skal jeg prøve!
    Ellers takk for tips om hvor jeg kan finner mer info om blogging!
    Sida di begynner forresten å bli vedlig proff!
    GOD HELG!

    SvarSlett
  2. takk for oppskrifta.skal prøve den en dag.
    Var innom provianten å spurte om strikkekafe, de skulle tenke på det, var posetive så det ut som.

    SvarSlett
  3. Nå har jeg forsøkt oppskriften din - og jeg forsto alt :-) (og jeg må jo siees å være nybegynner mht flettestrikk - du er en god pedagog og flink til å skrive forståelige oppskrifter!)
    Lua var morsom å strikke, så det blir nok noen flere...
    Jeg brukte 1 tråd med alpakka og 1 tråd kidsilk fra Drops, og pinner nr 4. Dermed ble størrelsen noe mindre enn det som kanskje var tenkt... Så neste gang tror jeg at jeg forsøker med to tråder alpakka og en tråd kidsilk - og pinner nr 4,5. Da blir det samme tykkelse og pinner som "bjørnebærlua".

    SvarSlett
  4. Takk for oppskrift .Lett forståelig den ,en fornøyd 10 åring har fått ny lue !!
    Takker ellers forgod inspirasjon på siden din.
    Itillegg bruref jeg den til å "seile" videre til ny inspirasjon !!
    TOVE

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin