tirsdag 13. april 2010

Passe baggy bomullsluer

Baggy bomullslue

Det ble flere vårluer i påskeferien, til niåringen denne gang, hun valgte farger. Garnet er Mandarin Petit, det bomullsgarnet jeg liker best, det er godt å strikke med og plaggene blir myke og holdbare.

Enkel oppskrift:
Legg opp opp 108 masker på pinne nummer 2,5 og strikk vrangbord 7 cm. Bytt til pinne nummer 3 etter vrangborden og legg ut to masker, slik at det blir 110 masker på omgangen.
Striper i tre farger, 7 omganger av hver farge.
Strikk glattstrikking til 16 cm.
Fell slik:
Strikk 9 masker 2 masker sammen, gjenta ut omgangen.
Strikk to omganger uten felling.
Strikk 8 masker 2 masker sammen, gjenta ut omgangen.
Strikk to omganger uten felling.
Fortsett å felle slik med en maske mindre mellom hver felling til det er ti masker igjen. Dra tråden gjennom maskene og fest trådene.

Niåringen ble fornøyd, og bestilte straks ei lue til. Litt sprekere farger denne gang, det lilla garnet er av ukjent opphav.

Baggy bommullslue

Lua passet meg også.

Baggy bommullslue

16 kommentarer:

  1. Toppers oppskrift til min 9-åring!
    Tusen takk!

    SvarSlett
  2. så flott lue da, og fine farger!!

    SvarSlett
  3. Så flotte de ble og takk for mønsterdeling. Skal til og strikke bomullsluer til gutta boyz og da er dette mønstret midt i blinken.

    SvarSlett
  4. så flotte farger :) på tide med lettere bomullsluer her også nå.
    ha en flott onsdag!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for at du deler oppskrift Judith. Disse skal jeg definitivt prøve :D

    SvarSlett
  6. Kjempeflotte luer ;o) Og takk for at du deler oppskriften ! Ha en flott kveld.

    SvarSlett
  7. Det var kjekke vårluer!!
    Jeg valgte å stå over lek med farger denne gangen men spør meg gjerne igjen. Syntes genseren fra 80-tallet var fin, jeg.

    SvarSlett
  8. Takker for oppskrift! Denne skal jeg også prøve! :-))

    SvarSlett
  9. Flotte luer!
    Takk for oppskrift

    SvarSlett
  10. Kjempefin lue! Jeg har strikket en selv etter din oppskrift, og den ble helt super. Jeg har lagt inn en link til din oppskrift fra bloggen min. Takk for at du er så snill og deler :D

    Riktig god sommer!

    SvarSlett
  11. lurte på noe, har tenkt å strikke denne til en 7-8-åring, og håper at oppskriften er passe i størrelsen. men det jeg tenkte på er at jeg skal bruke gjestal bomull sport garn fra nille og der står det anbefalt pinne 3,5-4 på garnnøstet, burde jeg følge det da? eller bruke 2,5 og 3 sånn som du skriver?

    SvarSlett
  12. Jeg er veldig nybegynner..så lurer på, bruker du rundpinner? Hvor lange skal de være? 70 cm? Til barn?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar, alltid fint å få konstruktive tilbakemldinger. Jeg strikker alltid luer på rundpinne på 40 cm, av og til på 50 cm. hvis jeg har det.

      Slett
  13. Jeg elsker bloggen din! Er ei jente som har fått totalt strikkedilla og finner masse inspirasjon ved å lese her! Syntes luer og slik er ok å strikke for tiden, så jeg samtidig får øvd meg! gleder meg til å teste ut denne lua :) nydelig!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin