søndag 25. april 2010

Min favoritt - setesdalskofte

Setesdalskofte

Dette er en av mine favoritter, setesdalskofta fra mammas gamle tante. Den var vissnok en gevinst i et lotteri ei gang. Jeg tror den er strikket i Triplex, et garn som var nærmest uslitelig. Jeg har reparert den litt, festet på noen nye hemper og festet belegget, men selve genseren ser nesten ikke brukt ut.

Setesdalskofte

Kofta har vært mi en god del år, og jeg bruker den hele året, glemmer den ei stund, men så kommer den fram igjen. Føler meg litt frika, men samtidig fin i den, den har så fine detaljer.

Jeg har strikka flere setesdalsgensere, det er et flott mønster, morsomt å strikke og det blir aldri feil. To broderier har jeg liggende også, men det var ikke like morsomt, så de blir nok aldri ferdige...

I påska så jeg samme setesdalskofte i en bruktbutikk i Stavanger, 1250,- kroner kostet den!

Setesdalskofte

Har du en tradisjonsfavoritt? En gammel genser du aldri blir lei av, og som stadig er i bruk? Vis den fram! Og hvis du legger igjen en kommentar om at du gjør det, så kommer jeg innom bloggen din og kikker.

12 kommentarer:

  1. :-)
    Ja, kan bare si meg enig med deg :-))
    Setesdalskoften er den peneste av dem alle - Særlig når du har originale broderier og sølvhemper/knapper :-))
    Selv har jeg Original setesdalgenser, og jeg bruker den så ofte jeg kan :-)

    SvarSlett
  2. Jeg har elsket Fanakofta siden jeg var ca 11. Og de siste årene her jeg, som så mange andre, blitt nyforelska i Mariusgenseren!

    SvarSlett
  3. I love this setesdal pattern!

    SvarSlett
  4. Ja, jeg er enig med deg - Setedalskofta er kjempefin! Og på begynnelsen av 90-tallet strikket jeg mange, og de var faktisk artige å strikke :-)

    SvarSlett
  5. marius genser, blir aldri lei!!

    SvarSlett
  6. Denne koften var jo knallfin!

    Favorittmønsteret mitt er Fana. Har en Fana-kofte som jeg har arvet, bruker den hver eneste dag. Har skrevet et innlegg om den her: http://zilie.wordpress.com/2009/08/25/inga/

    SvarSlett
  7. Denne var jo staselig! Jeg har også strikket setesdal, uten broderi... I dag besøkte jeg moren min. Hun var iført en flott, brun setesdalkofte som hun strikket for 61 år siden. Like fin den dag i dag. Men min favoritt er likevel Fanakofta - strikket i Peer Gynt for 30 år siden og like fin. Men fasongen er liksom litt kort og brei... Har ingen bilder, så jeg får ikke blogget den nå. Men morsomt innlegg!

    SvarSlett
  8. Forresten, det er umulig å rangere de tradisjonelle genserne/koftene - de er jo så fine alle sammen! Men setesdal med håndbroderte bånd og sylv på, som din, er jo den mest STASELIGE, uten tvil.

    SvarSlett
  9. Virkelig flott jakke. Den kan du være stolt av. Garnet holder seg jo veldig bra.

    SvarSlett
  10. Det er et fint mønster ja. Og bånd rundt kantene forlenger levetiden, det er gjerne der det er mest slitasje.

    Min favoritt er Fanakoften. Både fordi det er et flott, tidløst mønster og fordi jeg har dype røtter i Fana. Vossakoften er også fin, det er i grunnen vanskelig å velge.

    SvarSlett
  11. Nydeleg kofte. Så flott at du tek vare på den. Ha ei fin helg :)

    SvarSlett
  12. Torhild Risør.
    Har en Seterdalen kofte, gamle. Det hvite garnet i mønsteret er blitt gult, hva må jeg gjøre. Ønsker å bruke den igjen, men siden det hvite garnet er blitt gult, kvier jeg meg.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin