lørdag 5. desember 2015

Den vanskelige strikkefastheten

Eventyrlauv

Da vi jobbet med boka Eventyrvotter, gjorde vi et lite eksperiment, alle åtte i Vottelauget strikket samme vott på samme pinnetykkelse og i samme garn. For min del var det en lærerik øvelse, jeg var ikke klar over at jeg strikket stramt. Votten Eventyrlauv er strikket i Finull på pinne nummer 3. Mål på min vott er 24 cm lang og 9 cm bred, strikkefastheten er 30 masker på 10 cm. Siden jeg strikker strammere enn oppgitt strikkefasthet på 26 masker på 10 cm til en vott til dame medium, ble min vott veldig liten.

Huskeregel: Strikker du strammere enn oppgitt strikkefasthet, blir plagget mindre enn oppgitte mål i mønsteret. Strikker du løsere, blir plagget større.

Jeg gjorde en øvelse til, jeg ville nemlig ha et par Eventyrlauv som passer min hånd, derfor la jeg opp til et par til i 3-tråds Sjølingstadgarn på pinne 3,5. Resultatet ble helt perfekt, det vil si: strikkefashet og mål helt etter boka.

Eventyrlauv

Når jeg strikker votter, strikker jeg ikke prøvelapp, jeg finner som regel noen som passer votten, om den ikke blir altfor stor da, men da kan den jo toves litt. Men jeg har laget en huskelapp til meg selv, med min strikkefasthet i forskjellige garn. Veldig kjekt!

Strikker du prøvelapp? Jeg sender garn til et par Eventyrvotter til en av dere som kommenterer på innlegget. Skriv gjerne hvilke farger du liker også.

Ha ei fin førjulstid!

(Red: Tantekaramellen har fått garnpakke i posten.)

Eventyrlauv.

18 kommentarer:

  1. Så nydelige votter :-)
    Jeg har fått noen aha opplevelser med størrelser og strikkefasthet, så på større prosjekt, og nytt garn prøver jeg å husk å lage peøvelapp.

    Jeg liker veldig godt rosa ;-)

    SvarSlett
  2. Veldig lurt med huskelapp, det skal jeg også lage meg. Jeg strikker ikke så mange prøvelapper, og aldri i tynt garn eller mønsterstrikk. Det viser seg nemlig at jeg strikker annerledes når jeg kommer igang med det jeg faktisk skal strikke. Rare greier.
    Hvis jeg skulle være så heldig å vinne garn, ønsker jeg meg fargene lysgrått og koks/svart. Tror hjertevotter eller grantreet kunne blitt fine i det. Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  3. Hehe, nei jeg strikker sjelden prøvelapp - og det har straffet seg mer enn en gang :-) Jeg har det akkurat som Veronica over her - prøvelappen og selve strikketøyet blir aldri helt like. Så jeg prøver å tilpasse strikkefastheten min til oppskriften - det går stort sett greit. (Og jeg er ikke med på garnlotteriet ditt, jeg måtte bare kommentere litt her :-) God helg!!!)

    SvarSlett
  4. Jeg strikker kun prøvelapp til større ting, som genser til voksne. Småting passer alltids til noen, om det ikke blir den som var tiltenkt prosjektet i utgangspunktet.

    Jeg liker nesten alle farger, men ikke lilla eller rosa.

    SvarSlett
  5. Jeg har ikke før strikket prøve-lapper, men har bestemt at det gør jeg fremover.
    Jeg kan godt lide blå, grønne og natur farver.

    tagelaursenpiaeriksen@gmail.com
    herframinverdengaer.blogspot.dk

    SvarSlett
  6. Så flotte votter😊. Jeg likte godt de i blå/lilla. Jeg burde være mye flinkere til å strikke prøvelapp, har bommet stygt noen ganger.... Har ikke fått tittet på boka deres enda - den var utsolgt hos bokhandelen. Og det er jo et godt tegn for dere😊. Skal ta en titt så fort den kommer inn igjen!

    SvarSlett
  7. Så fine votter :) Eg er nok ikkje flink til å strikka prøvelapp......, men eg likar det meste av fargar. Ha ein fin dag.

    SvarSlett
  8. Jeg er dårlig til å strikke prøvelapper. Det bør jeg gjøre og spesielt med tykkere garn. Kan spare mye arbeid. Det slår meg at kanskje er det lurt å måle og skrive ned strikkefasthet etter hvert plagg. For å se på i ettertid.
    Blått og grønt er fint.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg har trukket deg som vinner av min lille gi-bort. Har du en adresse, så sender jeg en liten garngave. Hilsen Judith

      Slett
  9. Har ikke strikka så mange prøvelapper. Men etter hvert har jeg notert ned strikkefasthet med ulike garntyper når jeg holder på med større prosjekter. Sparer arbeid neste gang.
    Høstfarger er favoritten.

    SvarSlett
  10. Takk for giveaway Judith!!! Så gøy!!
    Prøvelapp - det er mitt absolutte NEI i all strikking. Kunne helt sikkert gjort en forskjell, men lysten til et plagg forsvinner i arbeidet med prøvelappen. Og en prøvelapp vil ikke ha samme strikkefasthet som en genser, sjal eller noe sånt. Tror jeg da... Men så rekker jeg jo opp også når farger feks ikke blir som jeg ønsker. Men pytt pytt - så har jeg lært noe nyt :-) Må jo kanskje også nevne at mine votter alltid blir for store....

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh ja, glemte jo farger ja: Turkis, orange, rød, grønn :-)

      Slett
  11. Alltid gøy med giveaway, tenk om man er så heldig at man vinner! :) Jeg pleier å strikke prøvelapp til større prosjekter, klok av skade kan man vel si. Men er nok noe av det kjedeligste som finnes (nest etter å rekke opp igjen fordi det ble helt feil strikkefasthet!).

    SvarSlett
    Svar
    1. Glemte farger, er veldig glad i varme høstfarger, og i lilla :)

      Slett
  12. Strikker sjeldent prøvelapp på små plagg, men har lært av egne feil og gjør det på større plagg når det er garn jeg ikke har brukt før :) som regel må jeg opp en halv pinnestørrelse, strikker litt stramt!

    Ønsker garn i lilla og grått eller grønn og natur!

    SvarSlett
  13. Jeg strikker aldri prøvelapp, men burde kanskje gjøre det.. Fått tips om å gå opp en halv størrelse der jeg strikker mønster for at det skal bli finere og med mer lik strikkefasthet som resten av plagget. Funker for meg :)

    Nydelige votter :D

    SvarSlett
  14. Jeg har gjort meg selv lignende erfaringer det siste året. Må så og si alltid opp en halv pinnestørrelse når jeg strikker - særlig votter. Slet vel og lenge med å få Annemor Sundbøs og Terri Sheas votter til å passe slik at vrangborden sluttet der håndleddet mitt er, og ikke etter.

    Problemet mitt med prøvelapper er at strikkefastheten min aldri stemmer på de. Enten jeg strikker de rundt eller frem og tilbake. Når jeg strikker ermer så har de også tettere strikkefasthet enn bolen. :P

    SvarSlett
  15. jeg er ikke vild med strikkeprøver, men gør det indimellem:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin