søndag 29. juli 2012

Om å strikke genser fra toppen

Driftwood

Genialt, det er det det er!
Den beige og brune genseren er strikket etter mønsteret til Driftwood. Jeg har fulgt mønsteret slavisk siden det var en ny strikkemåte for meg. Da genseren var ferdig, hadde jeg kun noen tråder å feste, ellers ingen montering, genialt det også. Driftwood var så morsom å strikke, at jeg straks måtte begynne på en til, denne gangen on the beach av samme designer. Det er samme prinsipp på dette mønsteret, men genseren har v-hals.

Begge mønstrene var veldig enkle å følge, men jeg strikket on the beach litt innsvinget, istedenfor A-form.

Prinsippet med å formstrikke genseren fra toppen etter dette prinsippet, vises ganske greit på underveisbildene:

Driftwood

Man begynner med å legge opp masker til hals (nakke), strikker fram og tilbake og legger ut masker til skuldrene. Det er genialt enkelt å prøve genseren underveis, slik at man eventuelt kan justere med færre eller flere masker eller omganger om det trengs.

Driftwood på pinnene

Når skuldrene er strikket, begynner man å øke masker til ermene. Dessuten legger man ut masker til halsringing, eller til V-hals om man vil.

Driftwood

Før man deler til ermer og bol, legger man ut noen flere masker til bolen. Under ermene legger man også opp masker. Ermer og bol strikkes hver for seg. Jeg strikker som regel ermer først, det er tyngre å strikke ermer når bolen er ferdig, da er det så mye strikketøy å snu i fanget for hver omgang.

on the beach

On the beach er stikket med bredere striper enn Driftwood. Jeg har strikket i garn fra lageret mitt, men jeg hadde ikke så mye av hver farge, derfor måtte jeg veie og beregne litt underveis. Jeg hadde 200 gram mosegrønt (i to innfarginger, men det så jeg først etterpå...) 50 gram av den sterke lilla, og 100 gram av den andre lillafargen. Jeg beregnet derfor at stripene skulle bli ca 50 gram brede for at de skulle bli like, og for å utnytte garnet.


On the beach

Etter at stripene var ferdige, strikket jeg bare til det var slutt på det mosegrønne garnet, sa jeg at prinsippet var genialt?

Begge genserne er ferdige, men sluttbilder er vanskelige å få tatt, kanskje de kommer senere? Jeg kommer til å strikke flere gensere på denne måten, det var en utrolig morsom måte å strikke på. Noen endringer kommer jeg nok til å gjøre; jeg vil legge opp færre masker i nakken, dessuten vil jeg legge opp flere masker til ermene og litt færre til bolen, slik at genseren passer min kropp bedre.

Prosjektet anbefales, men pass deg, jeg tror det er vanedannende!



9 kommentarer:

  1. Driftwood frister veldig! Jeg digger å strikke fra toppen og ned, for det er mye mer sjanse for at det blir noe som passer bra, og ikke en stor overraskelse til slutt..

    SvarSlett
  2. Dette må prøves. Dine gensere ser kjempefine ut!
    Takk for tips!

    SvarSlett
  3. Dette høres ut som en genialt metode å strikke genser på! Dette skal jeg prøve! Har strikket så mange gensere som ikke har passet til nå, så håper jeg kan få det til med denne metoden:) Genserene dine så veldig fine ut :)

    SvarSlett
  4. Du har ret. Det ER en genial måde at strikke en genser på. Jeg har strikket et par eksemplarer af Heidi Kirrmeyers 'Simple Summer Tweed' efter samme princip. Og de får en rigtig god pasform.
    Dine gensere er flotte begge to.
    hilsen Mona

    SvarSlett
  5. Jeg har driftwood på strikkelisten, og nå gleder jeg meg veldig til og starte etter og ha lest innlegget ditt. Flotte gensere :-)

    SvarSlett
  6. Dette så kjempelurt ut :) Vet du om det finnes norse oppskrifter etter det prinsippet? Jeg og engelske oppskrifter er ikke akkurat bestevanner kan du si ;)

    SvarSlett
  7. Driftwooden din ble kjempefin! Å strikke gensere/jakker ovenfra og ned er smart, for det første slipper man å lure på om man går tom for garn på slutten, og for det andre er sjansen for at det skal passe, mye større. Jeg har registrert det samme som deg, at de fleste ovenfraogned-oppskriftene har veldig smale ermer. Det er jo greit med litt bevegelsesfrihet!

    SvarSlett
  8. Lurt!!! Fint farger i begge to synes jeg - og kule bilder du har tatt :-)

    SvarSlett
  9. Den var såå fin at jeg har startet på en selv :))))Flott blogg :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin