fredag 18. april 2014

Klipping uten søm...

Kanting av Blomekrans

Jeg lyttet til erfarne strikkere, kvinnet meg opp, og tok saksa fatt. Her er noen underveisbilder av klipping og montering.

Først klippet jeg midt i de åtte klippemaskene på det ene ermet, deretter plukket jeg opp masker til vrangbord mellom klippekanten og vesten og strikket vrangborden. Etterpå syddet jeg fast belegget med kastesting på baksida. Jeg bretta inn løse masker og sydde i maske nummer to på belegget. Se vestre side på bildet over.

På høyre side er jeg i ferd med å strikke vrangborden, klippekanten er tydelig, noen løse tråder ble det.

På bildet under er klippekanten foran og bak på halsutringningen klippet opp. Maskene løsnet litt under strikkingen av vrangborden, så det var helt nødvendig å dytte de løse trådene under kanten og kaste over.

Blomekrans

I Torirot sitt mønster er alt utførlig beskrevet, så ikke nøl om du har lyst til å prøve deg på vesten. Jeg er sikker på at vesten blir fin i svart hvitt også, se bare på Meretes Blomekransvotter.

Jeg kommer til å klippe uten søm igjen, men jeg tror jeg vil legge opp ti masker til klippekant i steden for åtte, så har jeg et par masker å gå på.

Under ser dere ferdig vest. Nå gjenstår bare en vask og kanskje litt damping av beleggene. Helt-ferdig-bilder får vent litt altså.

Blomekrans

10 kommentarer:

  1. Tøffing som klippet! Den har gått utrolig raskt den vesten, ikke så lenge siden du startet, jo!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var et sånt herlig "bare ei runde til"-prosjekt!

      Slett
  2. Man må jo prøve seg frem og du fikk det til. flott vest i fine farger. ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Nå venter jeg bare på at den skal bli tørr...

      Slett
  3. Så fin vest. Tøft gjort å klippe dette fine plagget. Jeg skal klippe opp en jakke snart, men jeg velger nok å hekle så jeg er sikker før jeg klipper

    SvarSlett
  4. Takk :-) Heklemetoden har jeg aldri forsøkt, det får bli neste gang.

    SvarSlett
  5. Tøft. Og inspirerende. Er ferdig med bolen på sinnasau, og kjenner allerede nå at jeg gruer meg såpass til klippinga at jeg startet på to nye strikkeprosjekter i går istedet for armene :-) God påske i ny fin vest!

    SvarSlett
    Svar
    1. Klipp i vei, det går bra! Er du usikker, så syr du en søm for sikkerhets skyld!

      Slett
  6. Jeg har akkurat klippet en jakke der jeg prøvde ut heklemetoden som jeg lærte av pinneguri på strikketreffet i Oslo. Jeg har funnet ut at klipping er gøy og praktisk. Utrolig fin vest.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Hanne. Jeg må teste heklemetoden også skjønner jeg, nye metoder er morsomt å lære.

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin