lørdag 18. april 2009

En gammel utslitt gryteklut

Gammel gryteklut

Denne har gjort nytta si i mamma og pappas kjøkken i mange år, nå duger den ikke lenger, hullete som den er. Men fin er den, så jeg satte meg fore å lage nye.
Her de første forsøkene:

Grytekluter

Jeg brukte Bambino Bomull og heklenål nummer 3. Garnet er tynnere enn på den gamle grytekluten, så jeg måtte hekle flere omganger for å få den like stor. Jeg ble ikke helt fornøyd, så den første prøvelappen har jeg tenkt å bruke som pynt på ei gammel T-skjorte i steden.
På forsøk nummer to gikk jeg ned til ti blad (det er tolv på den gamle). Jeg heklet to lag i stavmønster. På det ene laget heklet jeg rundt bladene med fastmasker, mellom bladene brukte jeg kjedemasker. De to lagene heklet jeg sammen med fastmasker. Jeg ble ikke helt fornøyd med den nederste kjedemasken, men ellers ble den fin og passe stor og tykk.

Grytekluter

Her har jeg brukt dobbelt garn og heklenål nummer 4. Denne grytekluten ble enkel, med bare ni blad.
Og jammen fikk jeg ikke fullført noen ufoer også fra Bambinogarnposen. Den runde grytekluten med trekanter skulle blitt lue.

Grytekluter

Disse to var jo forsåvidt nesten ferdige, men jeg har heklet bakside slik at de er doble og kan brukes som grytekluter. Tror de opprinnelig skulle bli et lite dukketeppe.

9 kommentarer:

  1. For noen herlige grytekluter!

    SvarSlett
  2. De var jo kjempe flotte:-)Flotte farger, som man blir gal av

    SvarSlett
  3. Kjempeflotte alle sammen! Nå er det ingen som behøver å brenne seg på fingrene :)

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  4. De runde gryteklutene er et minne fra min barndom også.Mamma laget slike. Venter i spenning på flere rekonstruerte grytekluter.

    SvarSlett
  5. Hei og takk for koselig hilsen inne hos meg. Det er alltid gøy å oppdage nye bloggere, og nå har jeg skikkelig kost meg med alle de kreative hekleriene og strikkeriene dine. Likte spesielt de søte gryteklutene i dette innlegget. Jeg har en liten gryteklutfetisj og plukker alltid med meg det jeg finner av fargerike grytekluter på loppemarked. Jeg er ikke like dreven i heklekunsten som deg, så klarer ikke å trylle fram sånne kreasjoner på egenhånd, men disse "blomsterklutene" var så fine at jeg får nesten lyst til å prøve allikevel! :)

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  6. Stilige grytekluter :)

    OG flott blogg du har, tror ikke jeg har vært innom deg før, så har kost meg her inne med gamle innlegg også:)

    SvarSlett
  7. Så flink du er å hekle!!
    Jeg er imponert over kunsten til å hekle nye "gamle" grytekluter :-)

    Takk for titten!

    SvarSlett
  8. Så morsomme grytekluter. Kjekt å bli ferdig med ufoer også. Raglangensrene dine var også fine. Det brukes her i huset også...

    SvarSlett
  9. Så flink du er som tar vare på gamle mønstre og rekonstruerer. Gryteklutene dine ser ut til å være en god erstatning for de gamle. Herlige klare farger - akkurat som det er ute i naturen akkurat nå. Nyt de fine vårdagene!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin