torsdag 23. april 2009

Prøvelapp på strikkefasthet

Prøvelapp

Prøvelapper er kjedelig, men veldig lurt. Åtteåringen har bestilt tunika i bomullsgarn, og for at den ikke skal bli for stor eller for liten i forhold til målene i oppskriften, sjekket jeg først strikkefastheten.
Jeg skal blande to typer garn: Mandarin Petit og Pandora. Begge oppgir strikkefastheten til 27 masker per 10 cm. på pinner nummer 3.

Slik sjekket jeg: Jeg la opp 35 masker på anbefalt pinnenummer (litt flere masker enn strikkefastheten), og strikket ca. 5 cm. Så la jeg prøvelappen på bordet og passet på at den lå naturlig flatt, det vil si ikke utstrekt eller krøllete. Jeg målte opp 10 cm. og telte 27 masker. Hurra, det stemte!

Her er fargene åtteåringen valgte til tunikaen:

Bomullsgarn

Og her er en veldig morsom prøvelapp, åtteåringen har nemlig lært fastmasker i dag. Hun må nok øve litt mer, men prøvelappen ble til et lite sjal til dukka, så hun var veldig fornøyd.

Prøvelapp

5 kommentarer:

  1. Så flott å se at de unge også tar etter!
    God helg og takk for kommentar i bloggen!

    SvarSlett
  2. Så flink datteren din er!

    SvarSlett
  3. Må innrømme at jeg aldri har strikket prøvelapp, men det kunne nok mange ganger lønnet seg ;)
    Så flink datteren din er, og flotte farger hun har valgt til tunikaen.

    SvarSlett
  4. Så flink du er, jeg er elendig i prøvelapper...

    SvarSlett
  5. god morgen, takk for hilsen i bloggen min.
    ønsker deg og dine en flott lørdag.

    du er flink p strikke prøvelapp, det har ejg tilgode å gjøre..*kremt*
    burde vel det egentlig..

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin