onsdag 8. april 2009

En hyllest til raglangenseren

Vi kommer alltid tilbake til raglangenseren her i huset, ungene har slitt ut noen stykker. De sitter godt og klumper ikke under armene.

Jeg har strikket dem i forskjellige garntyper. Ender ofte opp med striper, morsomt å strikke og greit når man bruker rester, slik jeg ofte gjør. Dessuten er de fleste unger glade i mange farger.

Den grønne til venstre er strikket i restegarn av Paris fra Garnstudio. Brukte pinner nummer fem, så det var et raskt arbeid. Den er blitt mye brukt av minsten, og ganske slitt, men den holder en sommersesong til.

Stripegenseren til høyre er i Daletta. Det grønne og lilla garnet er ekte 70-tallsgarn, resten av garnet kjøpte jeg da Daletta ble satt i produksjon igjen etter noen år borte fra markedet. Genseren er strikket i fire rette og to vrange og er utrolig tøyelig, den vokser med ungen. Og blir den for kort er det bare å forlenge ermer og bol med vrangborder. Daletta blir ikke utslitt med det aller første. Jo forresten, vi slet ut en, men den hadde vært i mer eller mindre kontinuerlig brukt i åtte år.

Raglangenseren er fin å klatre i epletrær med også, særlig når man i tillegg har helt nye sko!

De to siste raglandgenserne jeg har fullført er i Bambino bomull og har fått lomme på magen. Jeg har brukt litt for tykke pinner, så dette er ikke gensere for den kaldeste årstida.

Den blå genseren til småen ble litt kjedelig, så den er ikke helt ferdig ennå, den mangler noen morsomme motiver i maskesting.

Den svarte og lilla genseren hang i epletreet til nyttår, og var et av nyttårsforsettene mine. Nå er den fullført og tatt i bruk av åtteåringen.

Guttegenser i Tiur

Denne er for vinterbruk, fire rette og to vrange i Tiur. Tiur har jeg snakket varmt om før.

Jeg bruker ikke oppskrift på disse genserne. Jeg tar et mål på en genser som passer, sjekker strikkefastheten på garnet jeg skal bruke, og regner ut masketall. Jeg feller ca. 6 masker under armen på bol og erme, strikker tre - fire omganger før jeg begynner raglanfellingen. Feller åtte masker annenhver omgang til halsen er nesten passe stor, så runder jeg litt til halsen foran, strikker eventuelt vrangbord og feller av.

Kathrine Gregersen har en oppskrift som ser veldig grei ut i boka Brukt på nytt.

8 kommentarer:

  1. Innom for å ønske deg en fin påske!

    SvarSlett
  2. Heia raglan! Særlig siden det ikke klumper, og er minimalt med montering.

    SvarSlett
  3. Hei hei. Så flotte raglangensere! Liker å strikke raglan jeg også, det er så praktisk! Du lager mye artig og flott! Ha ei fortsatt fin påske!

    SvarSlett
  4. De er vildt flotte! Nu ved jeg, hvad jeg skal bruge mine rester til! :)
    God påske!

    SvarSlett
  5. kjempe flott blogg du hadde..masse flotte håndarbeid her:)

    SvarSlett
  6. Så flotte gensere, imponerende den der strikk-uten-mønster altså:)

    SvarSlett
  7. Disse gensrene var virkelig flotte. Det er så fint når det man strikker blir brukt.
    God påske.

    SvarSlett
  8. Kjekke gensere! Jeg er også blitt veldig glad i ragland (på grunn av monteringsskrekk...).

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin