tirsdag 8. mars 2011

Hurra for Hønsestrikk

.

Det danske forlaget Hønsetryk utga på 70-tallet flere bøker om Hønsestrikk. Hønsetryk anså seg som en del av den nye Kvinnebevegelsen og ville i bøker og skrifter beskrive den undertrykkelse som har funnet sted i århundreder (står det på tittelbladet). Jeg er så heldig å ha ei av bøkene i norsk utgave, utgitt av Cappelen i 1976. Den har vært en favoritt siden mamma dro den i hus den gang, og er blitt temmelig utslitt.

.

Her er mange gode strikketips, tips om å om å regne ut sine egne masketall, strikkehistorier fra hele verden, litt ullkunnskap og ikke minst mange mønsterdiagrammer, både inkainspirerete, gamle nordiske og feministiske. Mottoet er: strikk akkurat det du har lyst til! Finner du boka på et loppemarked nær deg, ikke nøl - kjøp den! Ha en fortsatt fin åttende mars.

.

11 kommentarer:

  1. Hadde helt glemt de bøkene, jeg flyttet til Norge fra Danmark da de kom ut. Men dessverre har jeg ikke noen av dem :(
    Heldig du :)
    Ha en fin kveld, klem.

    SvarSlett
  2. Hurra for 4.plass i lue-VM!
    Skal huske på denne boka om hønsestrikk neste gang jeg er innom et antikvariat, loppemarked eller Fretex... Ser spennende ut!
    Fortsatt riktig god 8.mars! :-)

    SvarSlett
  3. Dette ser ut til å være en bok jeg bør ønske meg:)

    SvarSlett
  4. Oioioi, bilde av den sagomsuste helligheten! :)

    Gratulerer med dagen!

    SvarSlett
  5. Åh, så nydelig! Liker spesielt den vesten nede til venstre :-D

    SvarSlett
  6. Ikke for de lettskremte, ser jeg!
    Det var tider, det ;-)

    SvarSlett
  7. Den står i bokhylla! Fikk kjøpt via antikvariat.net, kjekk samleside for antikvariater i Norden, der man kan legge inn førespørsel og så få mail fra databasen om det dukker opp på et antikvariat, som da kan sende i posten.

    SvarSlett
  8. Tusen takk for godt anikvariat tips! Det er jo ei og anna strikkebok jeg ikke finner i mammas bokhylle.
    Nettsida er testet og bokmerke lagret!

    SvarSlett
  9. Jeg husker more min hadde denne boken! Og at hun og venninner strikket flittig fra den :)
    Morsomt å se den igjen...!

    SvarSlett
  10. Moro med glimt frå ei svunnen tid :)

    SvarSlett
  11. Ååååå! For en drøm av en bok, skulle gitt bra masse for bare en liten del av de mønsterbordene, må bare innrømme at jeg elsker det lange skjørtet!! *sukkesmile* er man hekta på 70-tallet så er man altså hehe;-D

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin