lørdag 21. januar 2012

Revevotter

Revevotten

Til disse vottene har jeg brukt garn fra gamle dager. Da jeg var fjorten-femten og strikkeglad speiderjente, gikk vi på byens veveri og kjøpte gammelt vevgarn til 10 kroner kiloen. Jeg strikket flere par nesten uslitelige sokker av garnet og flere gensere. Det er ikke så mye igjen av garnet nå, men jeg fant et nøste hvitt garn som måtte være helt perfekt som vottegar. Det grå garnet er 3-tråds Raumagarn. Votten er blitt ganske romslige, revevottene i forrige innlegg har en rapport mindre, og er blitt litt slankere.

Revevotten

Her er en omtrentlig oppskrift:
Denne forklaringen er ikke for nybegynnere!

Jeg strikket på pinner nummer 3 og foreslår 3-tråds Raumagarn eller tilsvarende.
Strikkefasthet: 26 masker måler 10 cm.
Mål på ferdig vott: 11 cm bred og 25 cm lang.

Jeg la opp 52 masker med hvitt, og strikket en omgang tveband med hvitt og rødt.
Tveband: Jeg strikket med to tråder som jeg holdt foran arbeidet, og strikket vekselvis vrangt med dem. Trådene skal legges over hverandre når du strikker, det vil si at trådene tvinnes. (Du finner sikkert en bedre forklaring på nettet). Erstatt eventuelt med to-tre omganger vrangbord.

Etter tvebandomgangen strikket jeg to omganger hvitt, deretter rutebord med to masker av hver farge (hvitt og grått) ti omganger, deretter tre omganger hvitt. Jeg la ut til 60 masker på tredje omgang etter ruteborden.

Strikk deretter mønsteret. Mønsteret er delig på 10, slik at det blir til sammen 6 repetisjoner. Etter to rader med revehoder strikket jeg inn en tråd til tommel over ti masker rett over et revehode. Jeg har valgt å ha tommelen i siden, slik at vottene blir like, men du kan selvfølgelig lage en høyre og en venstrevott om du vil det.
Her har jeg laget ei forklaring på hvordan jeg strikker tommel med å strikke inn en tråd.

Deretter strikket jeg tre rader med revehoder pluss tre omganger på neste revehode, før jeg begynte på fellingen. Jeg felte to masker i hver side på hver omgang over det som var starten på et revehode (se foto). Jeg holdt de felte maskene i grått.

Tommel: Plukk opp 20 masker og strikk to rader med revehoder pluss tre hvite omganger før felling. Jeg felte av tommelen med å strikke to og to masker sammen til det var fem masker igjen, deretter dro jeg gjennom tråden.

Revehoder

Vottene er lett dampet til slutt

Revevotten

14 kommentarer:

  1. hmmm tror ikke at det går kjøpe garn så bilig i dag... så synd ;-)
    fine revevotter :)

    SvarSlett
  2. Fine votter. Morsomty mønster. Ha en flott lørdag

    SvarSlett
  3. Veldig flotte vitter - og fin garnhistorie :-)

    SvarSlett
  4. Fine votter!
    Jeg sitter her og smiler gjenkjennende:) Da jeg på gymneset gjorde jeg også det - kjøpte vevgarn billig hos Seljord Husflid, mosegrønt og ubleika. De mente at jeg kunne bruke det til sokker, jeg så gjorde. Jeg strikka sokker med mønster, og dobbel trå under for at de skulle vare - det gjorde de - lenge. Det vakte oppsikt med slike sokker, verken jeg eller andre hadde sett sokker med mønster på den tida:)

    God helg!

    SvarSlett
  5. De vottene ble nydelige - liker veldig godt tvebandstrikkingen på dem. Ja og altså, noen ganger var ting bedre før. Så billig garn - sukk. Ha en fin søndag - tenk nå snør det her!!!

    SvarSlett
  6. Ein imponerande samling votter og sokker...
    Flott blogg du har..

    SvarSlett
  7. Flotte votter som nå er havnet på lista mi over fremtidige prosjekter:)

    SvarSlett
  8. De var flotte! Et morsomt mønster.
    Jeg likte godt den kanten, tror jeg skal forsøke meg på en slik en en gang.

    SvarSlett
  9. Vet du, her tok det en evighet før jeg så reven- jeg ser bare høner!!!
    Jeg har aldri vært flink til å strikke på "egenhånd" når det gjelder gensere og sånt, har vært ganske avhengig av mønster, men votter er moro å lage sjøl:-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin