søndag 8. januar 2012

Plagg 2011

Mine plagg 2011

1. Jakke med rundfelling, 2. Rundstrikket genser, 3. Jakke i Andes, 4. Topp med bølgemønster, 5. Babyvest med bladmønster, 6. Retrogenser, 7. Endelig ferdig med kjole nr 1, 8. Topp i silke, 9. Barnegenser i raglan, 10. Fanatrøye, 11. Jakke i raumagarn, 12. Vamsegenser med rundfelling

Fjorårets plagg må jo også oppsummeres. Det ble totalt 13 plagg, et til hvert av ungene, en genser til mannen, tre var gaver til tre småtroll, resten, det vil si tre jakker, en kjole, en genser og en topp, var til meg! Det var vel ei grei fordeling?

Jeg strikker definitivt mest i ull, men jeg velger mange forskjelige garntyper. Av fjorårets produksjon ble en genser strikket i bomull, en i bomull/ull, en topp i silke, en genser i silke/ull, tre var i superwash ull, resten i ren ull. Fem av plaggene brukte jeg lagergarn til, resten kjøpte jeg garn til, jeg fikk forresten garnet til Norogenseren.

Jeg lærte meg rundfelling i fjor. Det krevde litt utregning siden jeg strikket uten mønster, men det var jo slett ikke vanskelig. Vanligvis foretrekker jeg raglanfelling, men i fjor ble det bare fire av dem, mot seks med rundfelling.

Jeg er ikke så glad i å følge mønster, selv om jeg er blitt bedre til det. Sju av plaggene regnet jeg ut masketall til selv. Fire av plaggene hadde jeg mønster til, men regnet om masketall eller gjorde endringer. Kun et av plaggene er strikket fullstendig etter mønster, men det blir også kåret til årets strikketøy, som jeg koste meg med å strikke den kjolen, en hel måned holdt jeg på.

Blå sko

Årets endelig fullførte var uten tvil Fanatrøya. Jeg begynte på den for 12-13 år siden, men den ble knallbra til slutt, jeg har brukt den mye.

Fanatrøye

Tre av fjorårets gensere har jeg ikke skrevet om på bloggen, så kanskje det blir flere plagg her snart.

7 kommentarer:

  1. Fantastisk produksjon av "skikkelige" plagg!

    SvarSlett
  2. Hoho! Du slår meg langt ned i støvlene på voksenplagg! Mye flott!

    SvarSlett
  3. hej Judith
    det er nogle fantastisk smukke ting du har lavet - og så flittig du har været :o)
    Også jeg har eksperimenteret med runddeling - og har været tilfreds med resultatet. Det gør noget godt for bærestykket.
    Smuk farvesammensætning på den stribede.
    glæder mig til at se flere ting fra din hånd.
    mange hilsener
    Mona

    SvarSlett
  4. Utrolig mye flott du har laget!!

    Klem fra meg :-)

    SvarSlett
  5. Dærsken, du har jammen strikka mye i året som gikk! Og så mye flott! Keep up the good work.

    SvarSlett
  6. Utrolig mye flott strikking. Imponerende arbeid!!

    SvarSlett
  7. Skal si du har laget mange store ting. Lenge siden jeg har vært innom og kikket - har kost meg veldig med å titte. Er så imponert over alt du strikker uten mønster, jeg liker å ha noe å støtte meg til - men regner ofte om maskeantallet eller gjør noen små forandringer.

    Må nok prøve å bli flinkere til å utforske egne ideer - det er bare det at det er så mange andre som har så fristende design.

    Godt nyttår, Judith!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin