onsdag 12. august 2009

Farger og enkle strukturmønster

Farger

Etter alt det hvite, måtte det litt farger til. Har strikket en helt enkel klut til i restegarn og med tredobbel perlestrikk. Det vil si tre rette og tre vrange masker i tre omganger, før de rette og vrange maskene bytter plass. Jeg liker mønsteret og fargene vil live opp på kjøkkenet.

Mitt lille fargerike syskrin rommer ei stoppenål og et målbånd - det aller mest nødvendige altså. Betalte 25 kroner for det! Jeg har laget en etterligning og det tok tid, så den som har heklet syskrinet mitt har ikke fått mye for jobben dessverre.

Termosen kjøpte jeg i Berlin. Det var et godt kjøp! Den er til å bli glad av, og så holder den kaffen varm også!

Sokker med hullmønster ribb

Sokkene er strikket etter min helt vanlige sokkeoppskrift i Silja og på pinner nummer 2,5. Variasjonen jeg har gjort er å bytte ut ribben med en hullmønstrete ribb.

Mønsteret går over åtte masker og fire omganger. Slik:
1. omg: Strikk to rette og to vrange hele omgangen.
2. omg: Strikk to vrange, to rette, to vrange, strikk to masker rett sammen og lag en ny maske med å slenge tråden over pinnen. Forsett slik resten av omgangen.
3. omg: Strikk to rette og to vrange hele omgangen.
4. omg: Strikk to vrange, to rette, to vrange, lag en ny maske med å slenge tråden over pinnen, fell en maske slik: løft en maske av pinnen, strikk neste maske og legg masken du løftet av pinnen over maska. Fortsett slik resten av omgangen.

Jeg kommer nok aldri til å lage mange oppskrifter, nei. Det er altfor vanskelig å forklare fremgangsmåter med ord. Kanskje det hadde vært lettere hvis jeg hadde brukt flere oppskrifter selv? Måten jeg har lært å strikke på har vært ved å se på andre, og å få dem til å vise teknikkene. Først og fremst mor og mormor, men også andre. Sokker har jeg lært å strikke av mamma.

11 kommentarer:

  1. Farger er alltid positivt og kvikker virkelig opp. Likte fargen på sokkene dine, ligner på fargen jeg brukte da jeg strikket sokker sist. Termosen var rå kul. Ønsker deg en fortreffelig og fargerik aften :D

    SvarSlett
  2. Så stilig termos og syskrin, og tøffe sokker. Alt fargerikt og fint. Jeg beundret søndagsvottene dine, jeg er med på vottealongen men de måtte jeg gi opp. Ble litt for mye gjetting for meg tilslutt. Dine ble virkelig flotte.
    Ha en fortsatt fin kveld :)

    SvarSlett
  3. Herlige sokker du har strikket. Farger lyser opp en grå hverdag:-)

    SvarSlett
  4. Nydelige sokker. Ikke noe problem å forstå mønsteret ditt - kanskje jeg skal prøve det neste gang jeg ikke vil tenke så mye når jeg strikker sokker. Et herlig og fargerikt innlegg, forresten. Bare jobb i vei uten oppskrift - skulle ønske jeg klarte å frigjøre meg like mye.

    SvarSlett
  5. Så mye fint det var på siden din! Du er godt i gang med UFO-slanking forstår jeg. Selv begynner jeg å få litt kalde føtter for å ikke rekke alt jeg har satt opp..... Takk for titten jeg kommer igjen og besøker siden din.

    SvarSlett
  6. Så spennende med kjoleprosjektet!
    Nydelige sokker og kul termos! :0)

    SvarSlett
  7. Masse fint her på bloggen din.

    Så flott sokker du har laget. De så veldig deilig ut nå på sommeren!

    SvarSlett
  8. Fine sokker. Et nydligt fint mønster. Åååå... hadde det ikke vært for eg holder på med så møye, og møye som eg har planer om. Sko eg sanneligt ha begynt på disse nå. I DAG.
    Eg får legge dei på minne for disse likte eg gått.; )
    Friske fine farger du har på kluten og syskrinet.
    stiligt.

    SvarSlett
  9. Takk for oppskrift, disse må strikkes !

    SvarSlett
  10. Heisann!
    Så utrolig mye fint du strikker :)
    Den termosen var virkelig i farger til å bli glad av :) regner med at kaffen smaker ekstra godt med en så fin termos ;)

    Ha en fin søndag

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin