tirsdag 15. september 2009

Lure garnnøster

Herlig grønt garn

Jeg har kjøpt herlig, herlig grønt garn som etter hvert skal bli jakke, men det er på lang sikt. Først må det nøstes. Jeg skal prøve å vise en lur måte å nøste garn på, slik at ikke garnnøstet triller i vei når man strikker.

Et lurt garnnøste som ikke triller når du strikker

1. Vikle tråd rundt fingrene ca. 20 runder, 2. Legg starten på nøstet inni hånda, 3. Vikle tråd rundt starten på nøstet og rundt fingrene, 4. Nøst opp ca 20 omganger hver gang, pass på at starten på nøstet stikker opp hele tida, 5. Snu garnnøstet en kvart gang for hver gang du nøster opp mer garn, 6. Nøstet vokser og vokser, 7. Hold fingrene mellom når du nøster, så blir det ikke så stramt, 8. Snart ferdig..., 9. Ferdig nøste, ta tråden innenfra når du strikker

Femåringen gjør det på sin måte, runde fine nøster blir det. Kattene elsker disse...

Rundt garnnøste

5 kommentarer:

  1. Det skal jeg jammen prøve, takk:-)

    SvarSlett
  2. Nyttig tips, Judith! Det skal jeg jammen prøve neste gang jeg trenger å nøste opp noe. Nydelig grønnfarge. Blir nok fint med en jakke i den fargen.

    SvarSlett
  3. Dette var ei fantastisk "inn med teskei" rettleiing! Har aldri sett nokon gjere det på den måten før.

    SvarSlett
  4. Tusen takk for nøstetips, jeg nørster nemmelig som femåringen din fremdeles. Spørs om jeg må begynne ett nytt å bedre liv nå da :P

    SvarSlett
  5. Så smart!! Nå trenger jeg ikke lengte så intenst etter en nøstemaskin mere, tusen takk!!:-D

    PS: stjernehimmelgenseren er på ravelry;-)
    http://www.ravelry.com/projects/sipusa/bright-night-sweather

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin