torsdag 17. desember 2009

Resirkulering eller støping av lys

Støpte lys

Gjennom året samler jeg lysestumper som jeg støper til nye lys før jul. Resirkulering er gøy. Jeg har kjøpt fire former som jeg støper lysene i, men det går bra med små, smale kartonger også.

Framgangsmåte:
Lysene sorteres etter farge, og smeltes i ei blikkboks som står i vannbad på komfyren. Jeg bruker svak varme.

Formene gjøres klar med veke i. Etter hvert som lysene smelter helles stearinen i formene, jeg legger lag på lag, ikke mer enn to-tre cm. stearin om gangen. Hvert lag bør kjøles ned før et nytt lag legges på. Stearin krymper kraftig når det stivner, derfor vil lyset bli hult om hele formen fylles med stearinen samtidig. Det må da etterfylles med mer stearin når det er kjølt ned.

For å få fine fargeoverganger, smelter jeg ofte de mørke lysene først, deretter lysere fargenyanser.

Koselig førjulsaktivitet. Men det er ikke lett å ta bilder i mørket, skal prøve å ta noen bedre bilder av resten av lysene i helga.

15 kommentarer:

  1. Mye vakre strikkerier her -- og tøffe lys også! :-)

    SvarSlett
  2. Lurt det med lysene! I år har jeg kjøpt små kubbelys med alt for tynne veker. Det er stødig problemer med dem. Det hadde vært lurt å smelte dem og støpe dem om!

    SvarSlett
  3. Lurt å gjøre når alle bruker så mye lys for tiden. Det er nydelige lys du har laget. :-)

    SvarSlett
  4. Nå lærte jeg noe nytt! Takk!
    Flotte lys; spennende med fargeovergangene.

    SvarSlett
  5. Så genialt. Jeg liker slike gjenbrukstips. Kanskje jeg får prøve det en gang :)

    SvarSlett
  6. De ble flotte, lurt å lage dem stripete.

    SvarSlett
  7. For en knallgod ide! Også så vakre lys, nydelige overganger du har fått på fargene. Dette var moro å se.

    SvarSlett
  8. Så flotte lys. Skikkelig fine. Har nok ikke like god tålmodighet, tror jeg.

    SvarSlett
  9. Så lur måte å gjenbruke på! Når jeg tenker meg om så drev vi mye med dette når jeg var liten...koselig!

    SvarSlett
  10. Kjempefine lys! Måtte inn og se for vi har også laget lys til jul!

    SvarSlett
  11. Her var det jammen meg mye flott å se på. Masse lekkert du lager! Lys skal jeg også støpe en dag jeg får tid! hehe.

    SvarSlett
  12. Så flotte lys! Pleide å lage lys jeg også, men jeg smeltet ikke stumper men brukte voks og stearin, og fikk ikke slike fine overganger. Tenkte vel ikke så langt antakelig... Kanskje jeg skulle se om jeg kan finne formene mine og støpe litt jeg også. *tenker høyt*

    SvarSlett
  13. Nå fikk jeg også lyst til å støpe lys. Det var duse og fine fargeoverganger du har laget.

    SvarSlett
  14. Nydelige lys med flotte fargeoverganger. Gjorde det for mange år siden - man først nå skjønte jeg hvorfor de ble hule inni. Neste gang skal jeg prøve å følge din fremgangsmåte. Ha en rikig god helg!

    SvarSlett
  15. Flotte lys, Judith!
    Takk for at du frisker på hukommelsen min...Å smelte lys i små melkekartonger har jeg gjort en gang i forrige årtusen, og det var kjempmoro! Og nå har jeg jo endelig plass til å samle på lysestumper igjen...;-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin