tirsdag 22. desember 2009

Varme såler av gamle gensere

Varme såler av gamle gensere

Her er et kjapt julegave- og gjenbrukstips som varmer.

Slik gjør du:
Du tar en gammel ullgenser eller lignende, gjerne et halvferdig strikketøy i ull som aldri vil bli mer enn halvferdig, og vasker på 40 eller 60 grader med litt grønnsåpe i vaskemaskinen. Genseren vil tove, slik at du kan klippe i den uten at det rakner.

Når genseren er tørr, klipper du sålene. Bruk gjerne gamle såler som mal. Kjenner du ikke mottakerens skonummer klipper du litt større enn du tror er nødvendig, så kan han/hun klippe til selv. Dette er den enkle varianten.

De mer forseggjorte kan sy knapphullssting rundt kanten, eller en fantasifull søm med symaskin over hele sålen, eller brodere navn på. På undersida kan man feste antiskli (fås på hobbybutikk).

Min enkle variant klippet rett fra genseren og puttet i vinterskoene, varmer godt! Etter en tids bruk vil den bli tråkka sammen, (slik som alle såler gjør), og miste litt av varmeeffekten. Da er det bare å klippe noen nye, kalde føtter er ikke godt.

Tøfler av en gammel genser

Gamle gensere kan brukes til så mye. Boka Ull på nytt er et godt tips, let etter den på antikvariater. Mønsteret til tøflene har jeg funnet der. Tøflene er sydd av en gammel barnegenser i ullblanding som fikk litt bockleeffekt når den ble tovet i vaskemaskin.

Til slutt vil jeg ønske alle leserne av bloggen min ei riktig god jul!

14 kommentarer:

  1. Kjempesmart! Har ingen gamle gensere liggende, men tovbart garn finnes det i hus. Sambo står nemmelig mye ute å skrur i garasjen året rundt. Og det blir fort kalt på bein når gradestokken viser så store minustall som nå. Tror jeg skal kaste med rundt å strikke en stor firkant som jeg kan klippe ut såler av etterpå. Det kan bli en fin gave fra pusejentene hans. Som matfar må man få pakke :-)
    Tusen takk for kjempefin ide og inspirasjon. Ønsker deg og dine en fin jul!

    SvarSlett
  2. Det var en god ide! Har visst ingen egnede gensere jeg heller, men masse finull på lager som kan strikkes opp:-) Med gode ønsker for julen og det nye (hobby)året - hjertelig hilsen Hanne.

    SvarSlett
  3. Veldig greit å kunne bruke gamle gensere på den måten. Vi kaster nok mye som kunne vært omarbeidet og gjort nytte videre. Fint tips! :o)

    SvarSlett
  4. Ja! Det er nesten de beste sålene man får av å tøve ullgensere. Bedre jo mer du tover dem!
    Smarte tøfler!
    Jeg ønsker deg en gor og fredelig jul, Judith!

    SvarSlett
  5. Gjenbruk er vi for :-)

    Jeg har faktisk boka "Ull på nytt". Det er egentlig en bok jeg har tenkt på å selge til inntekt for kunstgrasprosjektet vårt (http://kunstgress-lillehammer.blogspot.com/)så hvis noen er interessert, ta kontakt! (Har for liten plass i bokhylla, så må kvitte meg med noe..)

    God jul!

    SvarSlett
  6. Smarte innlegg til skoene :-)
    Ønsker deg en riktig god jul :-)

    SvarSlett
  7. Ingen dum ide det der. Den må noteres ned. Herlig med litt gjenbruk:O)

    God jul

    SvarSlett
  8. Tova ullsåler er de beste som finnes.
    Har ikke vært her før, men liker bloggen din. Gjenbruk av stearinlysstumper er kjempelurt - og morsomt med egenstøpte lys!
    Ha ei fin jul :-)

    SvarSlett
  9. Gjenbruk er bra. Det er godt å få brukt selv utslitte klesplagg - et så godt materiale som ull fortjener en lang levetid. Hos meg ble mellomsøsters utslitte tøfler til røde julehjerter. Ønsker deg og dine en riktig god jul.

    SvarSlett
  10. Det der var en kjempeidè. Har aldri tenkt på dette, men det var jo veldig lurt! God Jul til deg og dine!

    SvarSlett
  11. Super gjenbruk det der! Ha ei fortsatt god jul :)

    SvarSlett
  12. Kjempesmart..
    linker gjerne til deg fra bloggen min..tenkte ta for meg gjenbruk i ett innlegg..dette passet bra da:)
    besøk gjerne bloggen min
    ha en flott uke
    lill

    SvarSlett
  13. Takk for fine tips til gjenbruk. Koselige gaver å lage og gi bort.
    Nina

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin