torsdag 8. april 2010

Strikk i farger - gult er kult

Per Spook-genser

Påska er over! For mange er påska gul, men gult kan da være kult hele året, eller? Jeg måtte lete lenge etter gule strikkeplagg i mine skuffer, men den gule Per Spook-genseren syns jeg er ganske stilig.

Per Spook laget genseren til Husflidens jubileum i 1981, og den ble en slager på 80-tallet. Alle skulle ha den. Inspirasjon til genseren har Per Spook ganske sikkert funnet i den svenske Ullaredstrøya. Det er bilde av den i ei av mine svenske strikkebøker, og den er slett ikke ulik, med firkantet hals, rutete bol og ermer og striper og border i sidene på bolen.

Per Spook-genser

Jeg strikket ikke denne genseren før etter at den var gått av moten, i 1993. Men jeg hadde strikket par av dem før, det var et morsomt mønster å strikke. Denne genseren er strikket i herrestørrelse i Rauma 3-tråds strikkegarn. Jeg hadde tenkt å ha den selv, gensere skulle være digre tidlig på nittitallet, men nå er den mannens. Han bruker den på fotballkamper, den har nemlig de riktige supporterfargene.

Fingerløse vanter

Vantene med halve fingre er strikket i Finull, de er gamle de også. Mønsteret til fuglene fant jeg i ei bok med inkamønster.

Det var alt jeg fant av gult. Bortsett fra kjøkkenklutene jeg stikket i sommer da, de hadde en del gult i, men nå ser de ikke så spennende ut lenger.

Fingerløse vanter

Nå er det din tur, hva har du strikket i gult? Jeg vil gjerne se og oppfordrer deg til å lage et gult blogginnlegg. Hvis du vil, kan du gjerne bruke knappen her, og legger du igjen en kommentar så lenker jeg til innleggget ditt. Det er fortsatt mulig å delta i Flickr-gruppa Strikk i farger også. Flere av mine fargerike blogginnlegg finner du her.

Strikk i farger - gult er kult

21 kommentarer:

  1. Per Spook-genseren husker jeg godt. Og ja, den var morsom å strikke!
    Min var hvit og rosa..

    SvarSlett
  2. Jeg bruker jo å være med på dine strikk i farger Judith, men denne gangen må jeg nok passe. Her er det serdeles lite gult gitt, så jeg venter til neste gang jeg ;)

    SvarSlett
  3. Herlig lesning om bakgrunnen til genseren og hvordan den blir brukt i dag.
    Fingervantene er flotte!

    Har nettopp startet med å bruke flickr, må forsøke å gjøre meg litt kjent i første omgang. Men det er så mye spennende å sette seg inn i og titte på her på nettet.

    Ønsker deg en riktig god kveld og dag i morgen. Og så er det helg og vår :-)

    SvarSlett
  4. Nå skal jeg legge meg, men i morgen skal jeg lete etter noe gult. Tror jeg kan finne noe med gult i i det minste. Så gøy at du likte kjolen, tror du er den eneste;)

    SvarSlett
  5. Gult... Der må jeg nok melde pass gitt, det er en farge jeg ikke bruker.
    Husker jeg strikket en barnegenser i lysegult da jeg var ung, men det må være eneste gang jeg har brukt den fargen. Jeg har ikke laget kyllinger en gang...

    SvarSlett
  6. Selvfølgelig blir jeg med, men jeg må nok finlete litt. Gult er nok ikke den fargen jeg har strikket mest i mest. Litt hekling får vel også bli med?

    Tror nesten alle jentene i klassen på videregående hadde Per Spook genser. Min var ikke så sprek i fargene som din og haddde nok ikke kunnet fungere som et supporterplagg på disse kanter.

    SvarSlett
  7. Da har det kommet litt gult hos meg også:)

    SvarSlett
  8. Haha, ser ut som det er flere enn meg som har lite gult å melde, ut fra kommentarene over her! Men jeg skal lage et blogginnlegg med det lille jeg har.

    Spookgenseren var flott da - merkelig at ikke den har blitt poppis igjen, men det kommer nok. Såvidt jeg husker, var Spooks original i disse fargene? Jeg har alltid hatt lyst på en sort/hvit Spookgenser, men har visst aldri kommet så langt som til å strikke en. Men bare vent.

    Ha en finfin helg! Her har våren plutselig dukket opp i dag!

    SvarSlett
  9. Gult var yndlingsfargen min som liten, og jeg liker fortsatt fargen, selv om jeg ikke bruker den like mye. Så jeg skal nok finne fram noe.

    Tenkte meg at mange ville melde pass i forhold til gult. Men ble litt overrasket over at det var mange som gjorde det også for rødt, eller i hvert fall som skrev at alt det røde var strikket til andre. Vel, vel, smaken er som baken.

    Takk for hyggelig kommentar, forresten. Jeg kommer plutselig tilbake med et gult innlegg.

    God helg!

    SvarSlett
  10. Oi - et fantastisk stykke arbeid! Synes det ble skikkelig stilig med gult!

    SvarSlett
  11. Takk for besøket og klart jeg tar utfordringen! Har postet innlegg nå, men det var ikke så lett;) Ønsker deg en flott kveld!!

    SvarSlett
  12. Spook-genseren var en hit og minner meg veldig om gymnastiden...;-)! Hadde aldri en selv, men strikket en som babygave - og husker at det var et veldig kjekt mønster å strikke.
    Og at gult er kult er jeg enig i, så nå får jeg sette igang letingen etter gule strikkesaker...
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  13. Spook-genser hadde jeg adri, for jeg strikket Fana-genser i stedet... Angret litt der og da, men er godt fornøyd i ettertid :)

    Gleder meg til å se sjalet ditt i Regia Hand-dye Effect. For ja, garnet er utrolig drøyt og fargene er flotte.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  14. Oj lenge siden jeg har strikket i gult :-) Det må være i de pastell fargede 80-årene. Tror det meste av det er havnet på Fretex, men skal nå sjekke litt rundt :-) Har kanskje noe i oker ( er jo en gul-farge det også)
    Det ligger en liten oppmuntring til deg i bloggen min :-) Ha en kreativ helg

    SvarSlett
  15. Heisan, wow den var flott!! Jeg titter innom flinke strikke-dame-blogger i dag. Har kjøpt meg strikkebok og tenkte jeg skulle prøve meg. En sånn genser er vel ikke akkurat et nybegynnerprosjekt. Vanter derimot var jo kanskje en ide?

    Takk for inspirasjon

    God helg

    SvarSlett
  16. Husker halvparten av jentene satt og strikket sånne gensre i timene på gymnaset, hihi. Koselig gjensyn.

    Må tenke meg litt om hva jeg har laget i gult, det er nok ikke den fargen jeg bruker mest.

    SvarSlett
  17. Mannen min ( dengang kjæresten min )
    fikk denne i roooosa :-)
    var kjempeflott :-)
    tror den ligger på loftet enda ? :-)

    SvarSlett
  18. Hei. Jeg ser at du har felt litt innover på genseren, men hvordan har du gjort det på armene? Og har du noen gode tips til hvordan man monterer ermer på bolen?

    SvarSlett
  19. Jeg har strikket helt etter mønster på Per Spook genseren, lagt ut masker under ermene.
    Søk på montering av genser, eller se i høyreemargen på bloggen min, så ligger det et innlegg om montering. lykke til:-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin