lørdag 14. mars 2009

Hals på setesdalsgenser

Her er en beskrivelse på hvordan jeg lager hals på en genser der bolen er klippet opp både til ermhull og til hals. I forrige innlegg skrev jeg hvordan jeg klippet til ermhull. Jeg gjør det på samme måte når jeg klipper hull til hals, jeg måler opp halsen og tråkler inn en merketråd der jeg vil at halslinningen skal starte.

Så syr jeg en dobbel sikksakksøm med små tette sting innenfor merketråden. Når det er gjort klipper jeg av bolen inntil sømmen med litt klaring. Det må være en viss elastisitet i en hals, derfor sjekker jeg sømmen nøye etterpå med å dra litt i den, og syr eventuelt en ekstra søm for å være sikker på at den holder. På denne generen har jeg utvidet åpningen foran, ikke bak. Når halsen er klippet syr du genseren sammen over skuldrene med maskesting.

Det øverste bildet viser opplukking av masker til hals. Det blir penest å strikke opp masker fra retta. Jeg strikker i selve maska der det er mulig, ikke mellom to masker.

Halsen strikkes i dobbel lengde, slik at den kan brettes over sårkanten som dermed blir skjult inni halsen.
Her ser du hvordan halsen brettes dobbel og sys fast over sårkanten. Pass på at den ikke vrir seg. Det kan være lurt å feste halsen med nåler før den sys fast, slik at den ligger beint.

Genseren bør dampes eller skylles opp når den er ferdig montert. Denne genseren var en ufullført genser fra langt tilbake og trengte en vask! Derfor vasket jeg i Milo først, og dampet bare lett over den etterpå.

Strikkegensere i ull mister litt "liv" når de dampes, de blir flatere og fastere. Jeg gjør det likevel med gensere med isydde ermer, ellers syns jeg sømmene lett blir for klumpete.

Her ligger den ferdig genseren til tørk etter vask og damping. Enda en av de ufullførte er ferdig!

8 kommentarer:

  1. Heisann navnesøster:-) Alltid litt skummelt å klippe i strikketøyet. Veldig god ide med de heklete stoltrekkene, likte de veldig godt. Skal notere det, men først har jeg et par andre prosjekt som skal bli ferdig. Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  2. Heeldig du er som hadde en slik ufo. Gratulerer. Ha en fin dag. Fin e den å.

    SvarSlett
  3. Takk for hjelpen ! Husket ikke hvordan man foretar monteringen (sammensyingen) på skuldrene.
    Fant det her hos deg med en gang ! Så nå setter jeg i gang !

    Med vennlig hilsen Sylvia McKinley

    SvarSlett
  4. ÅÅÅ Takk! Dette var akkurat det eg leitet etter! Det er jo så skummelt å klippe i ferdig strikket gensere..

    SvarSlett
  5. Hei!
    Du har ikke mønsteret til denne genseren?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg. Du får kjøpt det på Husfliden, eller så finner du det på biblioteket.

      Slett
  6. hei,. apropos setesdalskoften: har du brodert hals ? trenger småtips til den.
    Heidi :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager, det har jeg aldri prøvd på. Jeg kjøpte optimistisk et broderi ei gang, men det ga jeg bort til slutt. Spør på du nærmeste Husflid, eller det lokale Husflidslaget. Forhåpentligvis finner du noen som kan hjelpe der. Lykke til.

      Slett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin