torsdag 5. mars 2009

Strikket barnelue i alpakka

Alpakkalue

Vi bruker mye alpakkagarn her i huset, det klør minst mener ungene. Denne lua er det åtteåringen som har strikket. Den skulle bli julegave til ei lita kusine, men nå blir det vinterferiegave i steden.

Slik gjorde vi:
Jeg la opp 70 masker på rundpinne nummer 5. Garnet er entrådet alpakka fra Du store Alpakka. Strikkefasthet 15 masker på 10 cm.
Glattstikk 12 cm før fellingen.

Felling: Strikk åtte masker og to masker sammen. To omganger mellom hver felling og ei maske mindre mellom hver felling.
Fellingen klarte hun nesten helt selv, jeg hjalp til litt, og jeg overtok da det ble for få masker på rundpinnen.
Blomsterpynten har hun strikket på en strikkesopp og sydd fast, i toppen flettet hun tre små fletter.
Luen ruller seg fordi den er uten vrangbord. Derfor heklet jeg en liten kant nederst.

I morgen kommer kusina på besøk fra Oslo, håper hun blir fornøyd. Jeg er imponert over åtteåringen som gir bort sin første strikkelue. (Men vi har allerede kjøpt garn ei til.)

2 kommentarer:

  1. Så flink hun er - det må du jammen fortelle henne. Hun må være snill også som gir bort den første lua si. Det ser jeg forresten her i huset også - at det er moro å gi vekk det en har laget. Det er minst like moro å gi som å få.

    SvarSlett
  2. Veldig flott lue! Så moro det er når nye generasjoner kaster seg på pinne- og garnkjøret:-)
    Var en veldig god ide med å lage pynt av remser strikket på strikkesopp.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin