mandag 9. mars 2009

Oppklipping av bol og montering av genser

Å montere gensere er ikke det gøyeste jeg vet, disse to har ligget ei stund, kanskje mest fordi jeg ikke riktig har visst hvem som skulle få dem.

Den grønne er i to-tråds Sjølingstadgarn, mønsteret tegnet jeg opp for mange år siden, husker ikke lenger hvor jeg fant det. Den er i ca. størrelse fire år. Setesdalsgenseren er i Raumas Kampanjegarn, ca. størrelse sju år. Begge genserne er strikket med hel bol og må klippes opp. Ermene er strikket med belegg som kan sys over sårkanten etter klippingen. Det er nok også en grunn til at de ble liggende, jeg foretrekker egentlig raglanfelling, det blir bedre passform og mindre montering.

Jeg skal jeg prøve å lage en beskrivelse av hvordan man klipper opp en genser og monterer den.
Aller først måler jeg hvor stor åpningen til ermet skal være, det må ikke være for lite, da vil ermet bli klumpete, men det må heller ikke bli for stort, da vil bolen klumpe seg. Jeg følger maskene og syr inn en merketråd i hver side av genseren. Jeg dobbeltsjekker alltid at jeg har like mange masker foran og bak på genseren.

På hver side av merketråden syr jeg med symaskin to sikksakksømmer med små sting. Det skal ikke sys i selve merketråden, og de to sidesømmene må ikke krysses. Jeg syr vanligvis over ei maske, tilsammen går det bort fire eller fem masker i hver side. I bunnen syr jeg tre ganger fram og tilbake på tvers, slik at det ikke skal rakne nedover.

Når sømmene er sydd, klipper jeg forsiktig mellom sømmene. Jeg prøver å ikke klippe i selve maskinsømmen. Skummelt! Blir det feil nå, så er det feil!
Når jeg har klippet, drar jeg forsiktig i sømmen for å sjekke at den holder og at ikke noen av trådene kan løsne. Er jeg usikker på om den holder, syr jeg en ekstra sikksakksøm etter at jeg har klippet.






Deretter syr jeg sammen over skuldrene med maskesting.
Jeg syr fast ermet med med attersting på vranga. Jeg legger ermet i ermhullet, rette mot rette. Det må fordeles jevnt. Toppen av ermet festes med nål i skuldersømmen, deretter festes resten av ermet med nåler før det sys.

Belegget sys fast til slutt oversårkanten.

Genseren dampes lett. Jeg legger et fuktig håndkle over strikkeplagget som må ligge flatt, og presser forsiktig med strykejern. Genseren skal ligge flatt å tørke etterpå.

Slik ser den ferdig monterte genseren ut inni. Den har fått en enkel nedbrettet hals, jeg hadde nemlig ikke mer sjøgrønt garn igjen. For å drøye garnet, ble belegget på ermene hvite.






















Her er den ferdige genseren. Synes den ble veldig fin. Mønsteret liker jeg godt, det har blitt votter før, og kan kanskje bli det igjen?

Det begynner å tømmes i epletreet nå. Har fullført tre av åtte ufullførte prosjekter så langt i år. Den svarte og lilla bomullsgenseren er den neste på programmet.

15 kommentarer:

  1. Jeg føler jeg har googlet nettet rundt etter en forklaring på hvordan man klipper og monterer ermer - så tusen takk for flott beskrivelse! Jeg gruer meg som bare pokkern til å klippe i Marius-genseren min, men nå blir det hvertfall ikke HELT i blinde :)

    SvarSlett
  2. Kjempeflott genser - og VELDIG god beskrivelse av montering! Har ennå aldri våget meg på den delen av strikkeprosjektene mine. Å sette saksen i bolen har bare vært så utrolig skummelt...

    SvarSlett
  3. LIke fin denne genseren også. Eppletret er en genial idee.

    SvarSlett
  4. Kjempefin genser!! Flott blogg du har laget:-) Enig med Niko over her også, epletreet er en kjempeidee!!

    SvarSlett
  5. Supert! Holder også på med en mariusgenser. Da skal jeg jammen meg få gjort den ferdig i kveld. Tusen takk for flott beskrivelse.

    Lisbeth

    SvarSlett
  6. Tusen takk for denne beskrivelsen. Kanskje jeg kommer over angsten for å klippe i strikketøyet nå...

    SvarSlett
  7. Takk! Nå har jeg fått montert en liten hettejakke str. 2 år, som har ligget brakk i 8 år. Skal kle den på den lille gutten min i mårra! Den ble kjempefin! Jeg kan! Takk igjen!

    SvarSlett
  8. Takk for god beskrivelse - nå blir OL-genseren ferdig til jul! :) Skal ta meg ei runde i bloggen din nå - ble blant annet nysgjerrig på epletreet ;)

    SvarSlett
  9. Kjempelurt med en forklaring i bloggen din, takk skal du ha; Også en Marius-genser her i gården:-)

    God jul!

    SvarSlett
  10. Hei! Bra beskrivelse, men jeg er fortsatt litt usikker på hvordan attersting er og hvordan du gjør dette i forhold til ermene?

    Og syr du sikksakk søm på tvers også (så den ikke rakner videre nedover)?

    Nesten ferdig med min første genser (marius-genser) til min australske kjæreste! =)

    SvarSlett
  11. Gode råd å få her men lurer på om du syr i ermer for hånd med attersting eller om du bruker symaskin?

    SvarSlett
  12. Hei! Fin og enkel skildring som eg har følgt no når eg monterer den første gensaren min, - men det stoppa opp på sjølve isyinga av erme. Eg lurer på noko av det same som Audhild. Atterstinga er forklart kva er i lenka - men korleis syr du dei på erme? Her kunne det vore til stor hjelp med bilde som viser korleis.
    Tusen takk for hjelpa! :-)

    SvarSlett
  13. Veldig flott beskrivelse av montering!!!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin