mandag 15. februar 2010

Strikketips - stripeoverganger

Raglangenser med striper

Skulle gjerne vist et ferdig prosjekt, men det blir et par underveisbilder og et lite strikketips. Ved stripeoverganger mellom to farger, skal fargen du slutter å strikke med legges mot venstre bak strikketøyet. Tråden du begynner å strikke med skal legges over den første tråden når du begynner å strikke med den. Legg en finger mellom tråden og strikketøyet slik at tråden ikke blir for stram.

Slik ser det ut på vranga:

Raglangenser med striper

Her er det bare to tråder å passe på, verre blir det når det er striper i mange farger. Vær konsekvent når du bytter farge, legg alle trådene du har strikket med (og som ligger over tråden du skal strikke med nå) mot høyre, tråden du skal til å strikke med skal ligge over alle disse trådene.

Så lenge trådene ikke strammer, kan man ha ganske lange tråder på baksida av et strikkeplagg. Trådene vil sno seg på innsida slik at de ikke vil hekte seg fast. Blir de for lange, her må man prøve seg fram, må man klippe og feste trådenden.

Og her er noen prosjekter til: sokker (får ikke tuppen til å bli fin!) heklevotter, lue som passer til Fanatrøya eller striperaglanen og et par runde hekletepper (garnsluk).

OL-prosjekter

8 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg måtte bare innom og si at jeg må innom bloggen din senere og se resultatet av OL strikkingen din. Det ser veldig lovende ut. Jeg elsker striper og jeg elsker brunt :)

    KOmmer spent til å følge med :)
    Ha en fin Ol-kveld

    SvarSlett
  2. TAKK FOR TIPS OG FOR TITTEN ALLTID KOSELIG Å TITTE INNOM GJØR DU NOE ANET ENN Å STRIKKE DET ER JO STADIG NOE NYTT.....mED BARN I HUSET ER DET JO SÅ MYE ANNET EN SKAL REKKE OGSÅ !!
    hA EN FIN UKE !
    TOVE

    SvarSlett
  3. Genseren ser flott ut, fine farger! Greit å ha litt prosjekter å veksle mellom :-)

    SvarSlett
  4. Bruker samme opplegget på mine striper :)

    Herlige puser, de har alltid en tendens til å ende opp i ulla her også, om det så er uvasket råull eller garnnøster fra butikken ;)

    SvarSlett
  5. Lykke til med alle prosjektene dine! Så kjekt med tips til strikkere ;)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  6. Jeg pleier å snurre tråder litt i hytt og pine jeg, for at det ikke skal bli en diger knute mens jeg strikker. Gjelder særlig ved enda flere farger da, men kanskje jeg skulle strukturere trådskiftene mer ja... *noterer bak øret*
    Og jeg vil ha færrest mulig tråder å feste, så jeg tvinner med meg alle fargene oppover. , men pytt ;)

    SvarSlett
  7. Takker for strikketips:) Det blir veldig fint på den måten.. Spennende å følge med her:)Ha en fin strikkedag

    SvarSlett
  8. Så flink du er! Dette er jo en super side:) Jeg har strikket i mange år, men det er alltid flott med nye tips og ideer! Tror jeg skal sende linken til døtrene mine så de kanskje får interessen av å strikke:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin