fredag 4. juni 2010

Sokker på gang

Sokker i wollmeise

Jeg har begynt å strikke sokker av mitt første nøste Wollmeise. Jeg har ikke strikket lenger enn vrangborden, men jeg liker allerede garnet godt. Det er fast og fint å strikke med, men ikke så hardt som bomull. Bare litt mye parfyme i garnet etter min smak.

Jeg fikk et spørsmål i en kommentar på det forrige innlegget om hvilket mønster jeg brukte på ankelsokkene. Jeg bruker ikke mønster når jeg strikker sokker, jeg er elendig til å lese mønster. Jeg har lært å stikke sokker av moren min, så jeg følger hennes forklaring, og lager litt variasjoner ut fra grunnoppskriften. Aller best liker jeg sokker med vrangbord på oversida av foten, de sitter godt, og det er jo det viktigste med sokker.

Til disse sokkene har jeg lagt opp 64 masker på pinner nummer 2,5. Vrangbord to r. to vr. ca. 7 cm. Deretter begynte jeg på bladmønster etter mønsteret til Lave Leaf Hat (Ravelry-lenke). Jeg strikket disse luene i fjor, bladmønsteret er fint og enklet å strikke, en rapport går over 13 masker, og jeg strikker tre vrange masker mellom. Skal forsøke å skrive en forklaring mens jeg strikker videre. Kan selvfølgelig ikke garantere for passformen siden jeg ikke har strikket bladmønster før, men noen sjanser må man ta! Fortsettelse følger.

Lace Leaf hats

3 kommentarer:

  1. Sokker er kjekt å strikke, og kjekt å gi bort i gaver også. Ha en flott helg

    SvarSlett
  2. Herlig farge på sokkene du strikker, og nydelige luer :D

    SvarSlett
  3. Likte fargen på sokken godt. Og luene var jo kjempe fine. Det må prøves ut :O)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin