torsdag 9. juni 2011

Farging av garn

Til tørk

Her henger det nyfarga garn til tørk i sola. Sjuåringen og jeg har farga med Kochenillelus, tenk at små lus kan gi rosa garn! Dette var et morsomt ettermiddagsprosjekt. Vi brukte bare en liten mengde lus, flere lus vil gi sterkere farge, garnet er heller ikke beisa på forhånd, det ville sannsynligvis også gitt mer farge på garnet. Vi farga både ull- og silkegarn fra mitt rikholdige garnlager, det var silkegarnet tok mest farge, fargen ser ekstra lys ut i sola, den er litt mørkere enn bildet.

Først må det vaskes

Omtrent sånn gjorde vi:
1. Hespla garnet opp rundt en bordkant, ca. 25 gram per hespel er anbefalt. Festa tråder løst rundt hespelen fire steder.
2. Vaska og skylte garnet, greit med en medhjelper til dette.
3. Knuste og kokte suppe på lusene, tilsatte mer vann og varma opp til ca. 40 grader.

Opp i fargebadet

4. Så var det opp i gryta med garnet, det er viktig at det får ligge ligge løst i gryta, sånn at det ikke blir ujevnt i fargen.
5. Gryta med garnet ble varma sakte opp til 90 grader, og fikk stå en time, før vi skrudde av varmen.
6. Gryta fikk avkjøle seg utover kvelden og natta, og ettermiddagen etter ble overskuddsfargen vaska ut og garnet hengt til tørk.

Nå er det bare å vente

Dette var gøy!
Hvis du har lyst til å prøve, finner du ei fin forklaring på plantefarging her.

13 kommentarer:

  1. Så nydelig farge det ble. Og så flott at du farger selv, jeg er nok litt lettvindtsara og vil aller helst ha garnet i nøster! ;)

    Interesert i give-away, så har jeg en gående på bloggen min nå. =)
    Klem Misemor

    SvarSlett
  2. Så moro å se at det er flere enn meg som farger garn! Fargene dine var nydelige! Hvis du hadde beiset med alun ville du fått en lysere farge og hadde du brukt potaske til beising hadde du fått mørk rødbrun;)
    Men ett lite tips til vil jeg gi deg; du må aldri la garnet henge i sola til tørk! Da vil du få skjoldete garn. Hvis du ikke har beisa garnet er det enda verre å tørke det i sola!! (Det beste er å tørke det ute i skyggen)
    Det var ekstra spennende å se at du har farget silke :) Det har ikke jeg prøvd ennå!

    SvarSlett
  3. Unnskyld, jeg sa feil til deg; hvis du vil ha mørk rødbrun med kochenille må du beise med vinsten.... Måtte sjekke i bloggen min for å være helt sikker :)

    SvarSlett
  4. Så gøy dette må være:)
    Jeg ble helt bitt av basillen etter mitt første lille forsøk med konditorfarge. Jeg synes vel det er litt juks med konditorfarger så jeg vil helt sikkert forsøke meg på farging med plantemateriale. Takk for linken til hvordan man gjør det, nå kan jeg samle planter (om jeg bare visste hvilke planter man kan bruke, men det finnes vel sider om dette også på nettet)
    - og takk for oppskriften din:)
    Får man kochenillelus også på apoteket? I en kommentar inne hos meg ble det nevnt at kutiss gir en nydelig blå farge - nå ønsker jeg bare at jeg hadde ei ku på plenen:))

    SvarSlett
  5. Vinsten skal jeg prøve! Takk for tips! Garnet hang ikke så lenge i sollyset heldigvis!

    Ja, kockenille fås kjøpt på apotek, det er veldig dyrt, men man trenger ikke mye for å få en fin farge. man kan også farge i etterbadet.
    Har ikke hørt om kutiss før, men at man brukte gjæret urin, helst fra en full mann, det har jeg hørt. Man blandet indigo med urinen, her er ei lenke for spesielt interesserte: http://www.nrk.no/programmer/tv/newton/1.3133372

    SvarSlett
  6. Så flotte fargenyanser du har fått. Det er virkelig gøy å farge garn:)

    SvarSlett
  7. Morsomt prosjekt og fint resultat! Visste ikke at man fikk fargestoff på apoteket, så takk for tips! :)

    SvarSlett
  8. Hei igjen!
    Har lyst å komme med et lite tips til. Håper du ikke synes jeg bryr meg for mye.... Jeg har funnet en nettbutikk i Danmark hvor man kan kjøpe masse til plantefarging, og til en langt billigere pris enn hva det koster i Norge. Der kjøper jeg vinsten, potaske, jernsulfat, korchenille, krapp, blåtre osv.
    Det er jo så utrolig moro!!!

    SvarSlett
  9. Så fin farge og artig prosess, det står på "vil gjøre-lista" min ,-)

    SvarSlett
  10. Oi, så spennande, og så flott resultat :) Går med planer om å prøva det, men enno er det ikkje blitt noko av.
    Ha ei flott pinsehelg :)

    SvarSlett
  11. Kjempegøy! Dette har jeg lyst til å prøve! Takk for arbeidsbeskrivelsen! :-)

    SvarSlett
  12. Det så ut som dere hadde det moro! Jeg har en gammel garnfargingsbok liggende, men har ikke kommet meg til å farge særlig annet enn med syrefarge (syrefarge fordu du må ha en syre ala eddik oppi fargebadet).

    SvarSlett
  13. Så gøy!! Og så fint det vart! :)
    Har også prøvd å farge med cochenille ein gong i studietida...
    en visste du at det ofte er slike lus som blir brukt til næringsmiddelfarge? Ikkje like gøy å tenke på.. ;)

    Ha ei deilig og sommarleg veke!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar, det er alltid hyggelig:-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin